• Hanna2004

*Vi tänkte försöka skriva testamente

Vi tänkte försöka skriva testamente själva och få bevittnat men finns det någon sorts mall för vad som eventuellt MÅSTE finnas med i ett testamente?

Jag har letat men inte hittat något, för samboavtal finns det däremot.

• Svar på tråden *Vi tänkte försöka skriva testamente
  • MissBeccis

Jag tog en mall från ett samboavtal och skrev om det, och det fungerade bra.

• TypeONegative

undrar vart finner man dessa?

• Jonna74

Hej svej!
    Jag har hört att det bästa är att gå till jurist/advokat och få testamentet upprättat, utan att ha en färdig mall.
    Detta för att det annars kan vara lätt att misstolka om man inte fått det utformat exakt som man vill ha det. Och att skriva ner det korrekt och med rätta ordvalen...det gör en jurist/advokat bäst.
    Har själv varit och fått det fixat hos jurist, berättade precis vad vi ville meningen med testamentet skulle vara, och fick det sen utskrivet.

Kram Jonna

• MissBeccis

Visst är det bäst att gå till en jurist, men alla har nog inte råd med det, därför har de mallarna på internet som är utformade av jurister. En sådan mall är nog bättre än inget skulle jag tro, men vad vet jag?

• milimina

det finns jurister på fonus som kan hjälpa till med testamenten och dylikt, MYCKET billgare än att gå till en advokatbyrå! och fonus finns ju på de flesta ställen.
    vi valde att göra det när vi skrev vårt äktenskapsförord, jättebekvämt och inte alls dyrt!

• MissBeccis

milimina: Bra tips, det hade jag ingen aning om.

• milimina

inte jag heller förrän det var dags tror jag fick tipset på bröllopstorget faktiskt, där finns det många trådar om just testamenten och äktenskapsförord.

• petra74

Gratis mallar för testamenten finns på ett flertal ställlen på internet. Några som har bra mallar är Juridiska Mallar som även har testamentsmallar.

Mall testamente

• Philippa
    petra74 skrev 2010-10-20 22:05:04 följande:
    Gratis mallar för testamenten finns på ett flertal ställlen på internet. Några som har bra mallar är Juridiska Mallar som även har testamentsmallar.

Mall testamente
    Tråden du svarar i är från 2005.....
Svar på tråden *Vi tänkte försöka skriva testamente