• Tant Green

Varför finns både vanliga skruvmejslar och stjärnskruvmejslar?

En fråga som vi grubblat på här hemma hela kvällen: Varför finns det både vanliga skruvmejslar och stjärnskruvmejslar? Jo, självklart för att det finns olika typer av skruvar, men varför behövs det olika skruvar?

När man väljer om man ska använda en vanlig skruv eller en "stjärnskruv" (heter det så?), vad är det som avgör vilket man väljer?

• Svar på tråden Varför finns både vanliga skruvmejslar och stjärnskruvmejslar?
  • Champagne

Vilken underbar fråga!!

Nu kommer jag säkert att ligga och grubbla på det inatt istället för att sova .

Be young, have fun, taste La Grande Dame
  • Ann Lee

Först utvecklades den vanliga skruven (den som bara har en rak skåra). Sen kom en vidareutveckling med ett kryss (som man använder stjärnmejseln till). Den senare är mycket mer praktisk, av den enkla anledningen att ofta när man ska skruva i en skruv med en rak skåra, så skruvar man sönder skåran och det bara slinter hela tiden... Då är egentligen stjärnskruven en bättre lösning...
    Men den vanliga skruven hänger väl bara kvar, inte för att den är bättre utan för att den alltid gjort det.

• MeNoLike

jag undrar varför dte finns stora och små socklar till glödlampor jag också... en stor lampa kan ju ha både stor elliten sockel och tvärtom...

ursäkta TS

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Tant Green

Tack! Jag kan inte påstå att jag förstod allt i länken, men jag misstänkte väl nästan att det var något sådant som AnnLee beskrev det, eftersom det tydligen kommit fler varianter sen (som jag inte kände till) som ska vara bättre på att inte förstöra skruven

Skönt, då kan både jag, min man och La Grande Dame sova gott i natt

Förutsatt att MeNoLike får svar på sin fråga förstås... för det vill jag också veta!

• MeNoLike

jag smsade min fråga till det där 118xx (minns inte numret) men fick inge svar på FRÅGAN, de berättade bara fakta om glödlampor

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Tant Green

Fast egentligen har jag ju fortfarande en skruvfråga... när t.ex. en snickare ska välja en skruv att sätta in det han håller på att snickra, hur kommer det sig att han ibland väljer en med rak skåra och ibland en med kryss? Vet han inte att de med kryss är bättre...

• Gnällspiken

Glöm inte att torx är på stor frammarsch!
    De ser ut mer som en stjärna/sol än krysskruvarna som idag kallas "stjärn".
    Den har mer kanter än en sexkants.

• Ann Lee
    Tant Green skrev 2008-07-03 22:03:19 följande:
    Fast egentligen har jag ju fortfarande en skruvfråga... när t.ex. en snickare ska välja en skruv att sätta in det han håller på att snickra, hur kommer det sig att han ibland väljer en med rak skåra och ibland en med kryss? Vet han inte att de med kryss är bättre...
    Men det är ju inte främst efter skåran han går... utan på hur gängorna i skruven ser ut... Det är gängorna som avgör om skruven är lämpad för trä, gips osv.

Sen har det ju kommit massa nya varianter på skårar på skruvarna. Vet inte om det stämmer men jag har hört att t.ex. vissa företag använder skruvar med en ovanlig skåra så att inte alla har en sån mejsel hemma. Då måste man köpa en ny typ av mejsel istället.
    T.ex. på vår tvättmaskin är det annorlunda skruvar.
  • SVejsan
    Ann Lee skrev 2008-07-03 22:59:56 följande:
    Men det är ju inte främst efter skåran han går... utan på hur gängorna i skruven ser ut... Det är gängorna som avgör om skruven är lämpad för trä, gips osv.Sen har det ju kommit massa nya varianter på skårar på skruvarna. Vet inte om det stämmer men jag har hört att t.ex. vissa företag använder skruvar med en ovanlig skåra så att inte alla har en sån mejsel hemma. Då måste man köpa en ny typ av mejsel istället.T.ex. på vår tvättmaskin är det annorlunda skruvar.
    Ibland använder man specialskruvar på apparater för att konsumenterna inte själva skall "laga dom" med fara för sitt liv, ofta står det att man skall antingen slänga dom eller lämna dem till ett auktoriserat service-ställe i bruksanvisningen. (Det står till och med i produktsäkerhetsstandarden för vissa produkter att de inte får använda skruvar där skruvmejslar är lätt tillgängliga på marknaden utan att det skall vara special... just av det fallet.

Appropå skårorna, kryssen och torx:
    Man har utvecklat dessa mejslar med tiden. Man går mot att det skall vara många separata anläggningsytor (från två för spårskruvmejseln till sex för Torx-mejseln för att man skall fördela kraften vid i och urdragning över större del, just för att man inte skall dra sönder skruvskallen lika lätt.
    Skall man använda motordivna skruvmejslar så är spårskruvarna urusla så troligen så kommer vi se mindre och mindre av dessa...
  • Tant Green

Tack för svaren, vad mycket det är man inte vet

Svar på tråden Varför finns både vanliga skruvmejslar och stjärnskruvmejslar?