• TBS

Hur mycket kan en 8-åring bära? (fjällvandring)

Ska till Kebnekajse med min son, vi ska gå från Nikkaloukta (ca: 8 km) sedan åker vi båt 5 km för att till sist gå ca:6 km vi har 8 timmar på oss första dagen.

Andra dagen går vi från fjällstationen, 2/3 av resterande sträcka (vet inte exakt hur långt det är men ca:5-6km) det är lätt till medelsvår terräng.

Dag tre gör vi ett toppförsök utan packning.

Är 4 kg för mycket för honom att bära?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-12 22:26
    Hej allihopa!
    Nu är vi tillbaka från Kebnekajse. Hela resan tog 5 dagar men vi vandrade i 3,5 dagar. Christoffer var helt fantastisk! Inte ens när vi tvingades att under 19 (!!) timmar, vandra från 600 meter över havet upp till 2100 meter ö.h. och ner igen, gav han upp. Han kämpade tappert ända från Nikkaloukta till Kebnekajses sydtopp (Sveriges högsta topp) och tillbaka till fjällstationen. Gissa om jag är stolt över honom!

Tack för alla era goda råd, det här kommer vi att göra om!

Kramar//Tina

• Svar på tråden Hur mycket kan en 8-åring bära? (fjällvandring)
  • Tokitoj

Ja det skulle jag gissa i alla fall. jag har en åttaårig son som älskar att vara ute och springa/jogga. Han springer med lätthet 5 km och en mil till och med (sistnämnda har hänt en gång...)
    Han har bra kondition och tycker det är kul. Men att vandra under en hel dag med fyra kg packning skulle jag inte tro att han skulle palla faktiskt.

• Tokitoj

Är ni fler som går tillsammans?

• TBS
    Svar på #1
    Hur mycket tycker du är lämpligt? Vi går ensamma så det är bara jag som kan ta hans packning om han inte orkar, har försökt minimera lasten, men vissa saker måste ju med.

Sonen har aldrig fjällvandrat men har hyfsad kondition (han spelar tennis 3-4 dagar i veckan)
  • TBS
    Svar på #3
    Vi har även 4 extra dagar på oss, ico dåligt väder, skavsår etc..
  • Tokitoj

Ja det är en ganska svår fråga faktiskt. Jag tror att jag tycker att själva vandringen är tillräckligt jobbig utan packning alls.
    Går det att minimera det han ska bära och får det plats något mer i din rygga?

• Thursday

Åh svårt... men när jag var 10-11 i scouterna så klarade jag ju att gå i vart fall 3-4 km med all min egen packning för en helg. Ombyten, sovsäck, matsäck med mera.

Sen vill jag bara påpeka att tennis-kondition (intervall, explosivitet) inte alls är detsamma som att fjällvandra (låg intensitet, uthållighet).

Hur som helst hade inte jag vågat ta med mer än vad jag själv orkade bära ifall han behöver avlastas.

• JsN

JAg var nio första gången jag fjällvandrade. Då bar jag utan problem mina kläder och min sovsäck. Nu gjorde vi bara en- och tvånättersövernattningar så det var ju inte mycket kläder. Å andra sidan var sovsäckar tyngre då. Så jag har dålig känsla för vad min packning vägde.

Det beror ju också lite på vad din som väger och hur pass bra ryggsäck han har. En bra ryggsäck som går att ställa in så den passar och har avbärarbälte så borde fyra kilo vara möjligt. (Min mamma försöker begränsa sig till 6-7 kg på den vandringen hon är ute på nu)

*hälsosamt lat*
  • Tokitoj

Jag tycker inte att han ska bära knappt något helst...Sin egen sovsäck möjligen.

• Tokitoj

Men du!! Om han får prova att gå 6 km i ett löparspår med den packningen som du hade tänkt, så kan ni ju se hur det går? Ett löparspår kanske är lite lättare terräng, men då får du ju ett hum om det funkar över huvud taget, eller om ni måste minska hans del av packning.

• TBS
    Svar på #10
    Vi har provat lite, han tycker att ryggsäcken känns lätt (men han vill ju gärna verka lite tuff också ;)

Jag har tagit ur hans stövlar, så nu väger säcken ca: 3 kg (den har avbärarbälte och bröstrem)
  • Tokitoj
    TBS skrev 2008-07-04 13:44:35 följande:
    Svar på #10Vi har provat lite, han tycker att ryggsäcken känns lätt (men han vill ju gärna verka lite tuff också ;) Jag har tagit ur hans stövlar, så nu väger säcken ca: 3 kg (den har avbärarbälte och bröstrem)
    Hahaha, jag kan "höra" hur det låter när han tycker att den är lätt!! :) Min son bär matkassen i bland och säger att den inte är tung. Sen när vi gått några meter säger han; nu kan du bära mamma...ihihi!
    Ja det är väl bra att minska ner på hans del hur som helst. Så lite som möjligt är bäst!
    Lycka till och ha en supermysig vandring med din son!!!
    jag är lite avundsjuk, för det lät superhärligt att bara vara ni två!
  • SVejsan

Självklart så skall han ha en del på ryggen han också... Så ät-grejor och sovsäck, liggunderlagg är väl lagom...,dvs 4-6 kg, Att inte låta honom bära något kan vara negativt för hans självkänsla (curlingtendens som slår fel i all godtanke). Däremot skall man hålla koll på hur han orkar, ta pauser med ryggan av och gå på spännande upptäcksfärder utan packningen precis utanför vandringsleden...Du bör ha möjlighet att kunna ta något om det skulle behövas.

Kolla ordentligt på axelremmarna, om du använder en enklare rygga är de för tunna kommer han ge upp på nolltid... För stor ryggsäck väger ju i sig något - några kilo - då gör en sund avvägning.

Tänk på att ungar av idag ändå bär 3-5 kg med gympakläder och ev läxböcker från och till skolan eller på utflykt utan att klaga...

• TBS

Det landade på cirka 6 kg första dagen, alldeles för tungt!
    Andra dagen tog jag över ca hälften av hans packning till min rygga, mycket bättre. Det blev en riktig en riktig kanon-resa!

• TBS
    Twilight skrev 2008-07-13 02:06:12 följande:
    Tycker det lät spännande, kan du inte berätta mer??
    jag har börjat skriva på min blogg, kolla gärna in den!
    Denna resa är utan tvekan den häftigaste jag gjort. Både jag och Chris har vuxit som individer, och lärt oss massor. Både om oss själva och om varandra.
Svar på tråden Hur mycket kan en 8-åring bära? (fjällvandring)