• luckysun

Fråga om hur amningen blir efter kejsarsnitt? När det kommer igång?

Jag kommer snart att få kejsarsnitt men undrar om amningen.

Har hört att det kan ta ca två dagar inann amningen kommer igång efter snitt.

Matar man sin bebis med nappflaska och NAN på BB?

Har ni köpt en massa nappflaskor och mjölkersättning?
    Kan man handla det på Apoteket?

• Svar på tråden Fråga om hur amningen blir efter kejsarsnitt? När det kommer igång?
  • VulgusProfanum
    luckysun skrev 2008-07-04 10:44:36 följande:
    Jag kommer snart att få kejsarsnitt men undrar om amningen. Har hört att det kan ta ca två dagar inann amningen kommer igång efter snitt. Matar man sin bebis med nappflaska och NAN på BB? Har ni köpt en massa nappflaskor och mjölkersättning? Kan man handla det på Apoteket?
    Oavsett om man är snittad eller vaginalt förlöst så kommer inte mjölkproduktionen igång direkt. Det finns alltid en viss mängd som barnet kan "sutta" i sig till att börja med s.a.s.
    Men sedan är det ju barnets sugande som gör att amningen kommer igång på riktigt och att mjölken ökar.
    Runt 2-3 dagen brukar de flesta märka att brösten sväller och blir hårda och att de rinner mjölk. Och det är inte ovanligt att man också då drabbas av en viss nedstämdhet etc.
    Små hönor ska inte värpa stora ägg- då blir de slappa i röven!
  • God Is A Girl

Efter ett snitt kan det ta upp till 5 dagar istället för 2-3 som vd vagianlförslossning enligt BM på BB, men det behöver itne alls bli så.

Men är barnet friskt och piggt brukar den klara sig bra endå tills mjölken runnit till ordentligt.

För mig tog det bara två dagar endå trots akutsnitt och massa stress men fick tillmata endå, men det var för att hon mådde dåligt när hon kom.

• vichy

Jag ammade min son 1h efter snittet. Såklart var det ju inte massor av mjölk utan mest råmjölk men han klarade sig fint tils mjölken rann till. Han låg mest hela tiden vid bröstet och snuttade så han var nöjd.

Lycka till med baby och kejsarsnittet!! Kommer att gå jättebra.

Vicky

• Tutilure
    God Is A Girl skrev 2008-07-04 10:51:19 följande:
    Efter ett snitt kan det ta upp till 5 dagar istället för 2-3 som vd vagianlförslossning enligt BM på BB, men det behöver itne alls bli så. Men är barnet friskt och piggt brukar den klara sig bra endå tills mjölken runnit till ordentligt.För mig tog det bara två dagar endå trots akutsnitt och massa stress men fick tillmata endå, men det var för att hon mådde dåligt när hon kom.
    Var har BM fått den infon ifrån?
    Har jag aldrig hört förr.
    Efter mina snitt har jag haft massor med mat efter andra dygnet, och jag har aldrig hört någon som det har tagit 5 dygn för. Låter mest som ytterligare en grej de säger för att skrämma folk från att göra snitt.
    Om man målar fan på väggen så kan det inte bli något annat än succé!
  • God Is A Girl

Glömde ju nämna att dom klarar sig på råmjölken och att man får amma så fort man orkar. Jag ammade första ggn på operationsbordet när dom sydde igen mig *s*

• God Is A Girl
    Tutilure skrev 2008-07-04 10:58:08 följande:
    Var har BM fått den infon ifrån?Har jag aldrig hört förr.Efter mina snitt har jag haft massor med mat efter andra dygnet, och jag har aldrig hört någon som det har tagit 5 dygn för. Låter mest som ytterligare en grej de säger för att skrämma folk från att göra snitt.
    Vet inte men hon sa det. Det var en rätt gammal dam som jobbat på sama BB väldigt länge så jag antar att hon fått den uppfattnignen på jobbet?
  • Wici

Jag hade väldigt mycket råmjölk så jag kunde amma direks. Sedan rann det till ordentligt efter bara ett dygn ungefär.

• God Is A Girl

Och jag kan garantera att hon itne var ute efter att skrämma mig, hade ju precis gjort akutsnitt och mådde dåligt som det var, hon sa det i all välmening för hon var så imponerad att mjölken rann till så snabbt för mig.

• Mama72

Jag är snittad en söndag och började amma direkt. Amningen hade kommit igång ordentligt på torsdagen, alltså 4 dagar senare. Men eftersom min dotter är född i v 36+2 fick hon bröstmjölk ur en liten mugg tills min amning kom igång.

• listo

För mig tog det nästan 4 dygn innan mjölken rann till efter snittet, men det vanligaste är nog att den rinner till inom 2-3 dygn.

And on the eighth day, god created moderator
Svar på tråden Fråga om hur amningen blir efter kejsarsnitt? När det kommer igång?