• heartgirl

Nack kudde i bilen??

Hej!
    När använder man nack kudden?? Min dotter snart 2 år somnar ju ibland i bilen o då hänger huvudet som en säck potatis..kan man använda nackkudde då eller?? tips? hur gamla behöver dem vara för det? det borde ju iof vara obekvämt bakom nacken, eller??

PS.Finns det solskydd att ha över huvudet om barnet sitter fram o bakåtvänt(solen står på i framrutan)

TIPS???

• Svar på tråden Nack kudde i bilen??
  • coolchick

Vi har samma "problem" med vår dotter på 5 1/2. När hon somnar ligger hon ibland dubbelvikt, och huvudet far fram och tillbaka som en lealös tygdocka.
    Vi har försökt med nackkudde, men det blir nästan bara värre tycker jag. Då är det ju en stor kudde i vägen bakom nacken som liksom skjuter fram huvudet ännu mer när hon somnar och blir avslappnad i kroppen.
    Så jag har nog inget bra tips där

Tror det finns solskärmar att köpa som man kan fästa på de bak och framvända stolarna. Har för mig att vi hade en sådan på vår stol.

• Knövel

Jag har köpt en nackkudde på litenochjunior.se
    Den har ingen stoppning bakom nacken så den fungerar bra på vår dotter. Hon har haft den sen hon var runt 6 månader.
    Om jag glömmer att ta på den innan hon somnar så funkar det att bara stoppa in den ena delen på sidan så sover hon vidare också.

Kolla om stolen har några fästen för solskydd, till vår izi kid så har vi tryckknappar där man kan fästa ett solskydd.

• TheStar

Vår kille brukade också få "gamnacke" i bilen. Då köpte jag en mindre variant av nackkudde som man ska ha under hakan i stället. Man sätter även fast två "fodral" på barnets bälten (över axlarna) som det finns kardborrband på. Undertill på kudden finns också två kardborrband vid axlarna som man fäster på "bältesfodralen" så att inte kudden kan åka ner.

Minns inte vad stället hette där jag köpte detta - det var hos en sömmerska i NOFA i Uppsala. Om du är intresserad kan jag gå förbi där och kolla om det finns på nätet eller om det går att beställa. Tror jag betalade kring 200 - rätt dyrt, men smart grej och jag klarar inte att sy själv ;)

Svar på tråden Nack kudde i bilen??