Creme Brule vs Creme Caramel,samma sak?
Hej!
Någon som vet om Creme Brule och Creme Caramel är samma sak?
Hej!
Någon som vet om Creme Brule och Creme Caramel är samma sak?
Nä, creme caramel är väl med nån sprit i?
Jag vet inte,därför jag frågade er!
Nej, det är inte samma sak. Crème caramel är vaniljpudding med karamellsås. Crème brûlée är vaniljkräm med knäcktäcke. Typ.
Förvirringen ökar av att crème caramel heter brylépudding på svenska.
Åh nej!
Jag äääälskar Creme Brule, men avskyr Creme Caramel!
Tyvärr kan jag inte göra varken det ena eller det andra, så jag kan inte säga var skillanden ligger. Men det smakar helt annorlunda!
just nu håller jag på att garva ihjäl mig .... går en kockutbilcning och vi pratade om detta en hel dag innan vi kom fram till svaret .....
jag skall göra mitt bästa för att upplysa er
Creme bryle är den som serveras i en portionskål med "bränt" råsocker ovanpå ...
creme caramel är den som själps upp på talrick där caramellen har legat i botten på formen och nu rinner ner över puddingen ...
senär det så att en görs med hela ägg och en med bara äggulor men jag kan inte komma på hur det ligger till just nu kan komma med en uppdatering efter helgen om nån är nyfiken
Crème caramel görs på hela ägg, crème brûlée på äggulor. När man gör crème caramel gör man karamellsåsen först, häller i den i formen, sen i med smeten och in i ugnen. Efteråt stjälper man upp den upp och ner på tallriken. Crème brûlée gör man i en form i vattenbad i ugn, sen tar man ut den, strör på socker och bränner av.
Är det svårt att göra egen creme brule för nybörjare?
tack
näe det är inte svårt men man måste följa recepten noga.... cremecaramel är ju lättare på det sättet att du inte behöver bränna av råsockret med gasolbrännare efteråt som du behöver göra med cremebryle men å andra sidan behöver man inte oroasig för att cremebryle skall lossna ur formen som ju cremecaramelen ska .... men svårt är det inte man behöver bara vara lite nogran....
Någon som har recept på Creme Brule?
gå in på tex tasteline.se där finns mycket bra recept eller recept.nu ... finns ju lite olika varrianter jag har tex gjort en med citrongräs som vart sjukt gott !!! lycka till !
Jag tyckte att det var svårt, men det är sååå värt det. Det var meckigt med temperaturerna för att det skulle bli bra, men det löste sig. Själva sockeravbränningen är inte svår. Om man inte har en gasolbrännare kan man i värsta fall göra det i ugnen, men det blir inte lika bra.
mä.. nu måste jag gå hem och göra creme caramel..