• Sunset 79

Tränar ni som vanligt som är tidigt i graviditeten?

Jag är i v.5 nu men man är så orolig att jag vågar inte gå och träna som jag brukade innan,är rädd för missfall.Har aldrig haft missfall..men ändå...Jag brukade träna spinning innan.Är det för hård träning när man är gravid?

• Svar på tråden Tränar ni som vanligt som är tidigt i graviditeten?
  • jannike85

jag tränade precis som vanligt ibörjan, körde på som en galning.
    Däremot var jag tvungen att sluta runt vecka 13 pga av att livmodern sa ifrån, men det är ju en helt annan sak.

Iallafall så är det ingen fara med träning, så träna på du

• chrystalrose

Jag tränade också som vanligt i början och har tränat så mycket jag känt att kroppen orkat och tilllåt mig att hålla igång... Är i v. 35 nu så det har ju gått bra

~ BF 14 augusti 2008 ~
  • Sunset 79

okej..men jag har inbillat mig att risken för missfall är större om man anstränger sig för mycket....

• MyDream

Du kan träna precis som vanligt så länge allting känns bra.
    Sen finns det vissa saker du bör unvika, ex utfall när du kommer lite längre in i graviditeten.
    Spinning är inga problem att köra, när magen börjar växa kan det vara lämpligt att sitta på sadeln och undvika de stående positionerna. Prata med personalen på din träningsanläggning.

Jag tränade bodtpump, styrketräning och spinning fram till några dagar innan min son föddes och han kom i v.39.
    Jag är väldigt träningsvan så för mig var det inga problem att köra på med samma vikter som innan graviditeten.

Lyssna på din kropp!

• Bruttan

hej om du är osäker eller har funderingar kan jag varmt rekomendera boken "Stark,glad,gravid av Maria Wigbrant och Jonas Lissjanis den är från 2007 den svara på det mesta med hur det är att träna och vara gravid vad som är bra, mindre bra i alla trimestrar och hur viktig bålträningen är under graviditeten
    ett gott tips till alla gravida kvinnor
    ha en trevlig sommar

• Sunset 79

tack för råden! Då fortsätter jag att träna men drar ner på tempot lite.

• Esa

Jag har läst att man kan träna men lugnare. Man ska inte ha en puls som ligger över 150 för då påverkar det barnet. Jag går raska promenader, det känns bäst för mig. Vill inte äventyra något. Det är det inte värt. Sen har jag haft 2 missfall och det gör nog att man blir lite mer försiktig.

• E lycklig

Jag tränade på som vanligt och jobbade som vanligt med mitt fysiska jobb som jag har. Så min kropp va igång fysiskt i över 30 timmar i veckan, så jag tror inte det är någon fara. Men om du känner dig orolig så ring barnmorskan eller vårdupplysningen och hör med dom.

Man kan aldrig ringa för mycket
  • Poloc

Den generella rekommendationen, vid normal graviditet, är att köra på som vanligt så länge det känns bra.

Här står en del generell info (Growingpeople är en "seriös" sajt, med ffa vårdpersonal som skriver artiklarna; rekommenderas av min mvc/bvc)
    www.growingpeople.se/templates/Page.aspx

Vissa sjukgymnaster är inriktade på att jobba med gravida - ett alternativ är att gå till en sådan och prata träning under olika faser av graviditeten.

Svar på tråden Tränar ni som vanligt som är tidigt i graviditeten?