• sugarbabe

tråkigt resultat på KUB-test-fostervattensprov

Fick idag resultatet på vårt KUB-test och istället för 1:970 som jag borde haft med min ålder fick jag en risk på 1:112 och rekommendationen att göra fostervattensprov.
    Känner mig väldigt rädd & ledsen.
    Även om man mentalt försöker förbereda sig på att resultatet kan vara negativ så kommer det som en chock.

Känner mig lite nervös inför själva fostervatten provet. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden tråkigt resultat på KUB-test-fostervattensprov
  • Me o Mike

förstår att du är rädd och nervös, men försök tänka att 1:112 är också VÄLDIGT liten risk!

Lycka till!

• sugarbabe

ja jag försöker verkligen tänka positivt.
    tack snälla!
    Kram

• Me o Mike

när ska du få göra fostervattenprov då?

• Muskot

Å, jag förstår att det känns jobbigt! Även om det fortfarande är en väldigt liten sannolikhet, som MulleNuh säger - tänk dig en tärning med 112 sidor, sannolikheten att få upp en viss bestämd sida av den tärningen när man slår en gång är ju pytteliten. Men jag skickar pepp och kramar och hoppas att allt ordnar sig till det bästa!

• Me o Mike

en väldigt bra jämförelse!

Muskot skrev 2008-07-04 14:32:09 följande:
    Å, jag förstår att det känns jobbigt! Även om det fortfarande är en väldigt liten sannolikhet, som MulleNuh säger - tänk dig en tärning med 112 sidor, sannolikheten att få upp en viss bestämd sida av den tärningen när man slår en gång är ju pytteliten. Men jag skickar pepp och kramar och hoppas att allt ordnar sig till det bästa!
  • sugarbabe

har inte fått tid för fostervattensprov än. Ska till Spec.MVC på måndag och ska ta upp det då. Äter mediciner för reumatisksjukdom och har lite "hopp" om att dessa kan ha påverkat blodprovet. Ska diskutera fostervattensprov med dem då.

Tack Muskot för din peppning! Värmer jättemycket!
    Vet att sannolikheten fortfarande är liten, men det är jobbigt att avvika från det normala.

• Muskot

Ja, det förstås, man vill ju gärna ha så vanliga värden som möjligt... men jag hoppas som du att det kan ha med dina mediciner att göra!

• sugarbabe

försöker hålla fast vid minsta lilla hopp

• annapanna2

Hej!
    Jag förstår precis hur du känner. Har nyss varit i samma situation. Jag gjorde kub-testet för 4 v sedan och fick en risk på 1:157 vad gällande downs syndrom och 1:50 på trisomi 13 och 18. I mitt fall var det blodprovet som drog ner resultatet. Nackuppklarningen var 1.9 mm. Hur var det i ditt fall?

Jag mådde jättedåligt mellan tiden för kub och fvp. Fick vänta 3 v innan jag kunde göra fvp. Det var en tid med oro och funderingar. Jag tvekade in i det sista innan jag bestämde mig för att göra fvp. Var jättenervös innan men det gick hur bra som helst! Det kändes lite obehagligt under provets gång men jag mådde bra efteråt. Hade inte ont eller läckte fostervatten. Jag var hemma i 3 dagar efteråt och vilade. I onsdags (en v eft provet) fick jag svar att allt var bra!

Det är en sån otrolig lättnad nu när allt är gjort. Jag hoppas att det kommer gå bra för er. Jag menar, chansen är ju mycket mycket större att det är ett friskt barn. Det är svåra och jobbiga beslut. Jag pratade med flera läkare innan jag gjorde fvp. De sa att risken för missfall är 0.5 procent. Det kändes verkligen säkert! Jag gjorde mitt på danderyds sjukhus. Man måste ju tänka på att gå runt en hel graviditet och oroa sig är inte heller bra.

Du får gärna inboxa mig om du har fler funderingar.

Massor med lycka till - det kommer gå jättebra ska du se!!

Mvh Anna

• sugarbabe

Grattis!T
    ack snälla för ditt svar! Har skickat ett litet mejl med fler funderingar.
    Kram

Svar på tråden tråkigt resultat på KUB-test-fostervattensprov