• KnasMilla

Huvudomfång!?! **3 månaders??**

Jag skulle bara vilja veta lite hur mycket huvudomfånget ökat från födseln på era 3 månaders?

Jag ska nämligen in på extramätning på min pojke för att han ökat från 37cm vid födseln till 43,5cm nu vid snart 3 månader.
    Samtidigt säger de såklart att man inte ska oroa sig men när de nämner ordet barnläkare så blir jag nojjig direkt såklart!

Så min pojke har alltså ökat 6,5 cm på snart 3 månader, hur har ni andra det?

Mvh/ orolig knas-Milla 

• Svar på tråden Huvudomfång!?! **3 månaders??**
  • KnasMilla

Ok, tack så mycket för svaret! undra om en cm hit och dit är mycket..

Emerun skrev 2008-07-04 14:32:47 följande:
    Pojkens öka 5,5cm och flickans 4,5cm.
  • konkjela

min 3 månaders hade 33.9 cm när han föddes, nu har han 40,5 cm, tror inte det är nån fara.

• Tovetrollet

min son hade 35cm vid födseln och nu 41 vid 3månader... ingen har nämnt nåt om det

• frulan

Mäh!
    De mätte inte ens huvudet när vi var inne idag för vaccinering. Ska de alltid mäta 3-månaders?

• minignagarn

Min tös hade 35 som ny, och nu på 3 mån kontrollen 40,5. alla barn växer väl olika, det är säkert ingen fara!

• KnasMilla

Skönt att höra alla svar, tack så mycket ska FÖRSÖKA att inte oroa mig..

Jag ville mäta å väga för att skriva ner det i hans babybok så de gör nog inte det vanligtvis.

frulan skrev 2008-07-04 15:11:27 följande:
    Mäh!De mätte inte ens huvudet när vi var inne idag för vaccinering. Ska de alltid mäta 3-månaders?
  • trebarsmamma

på barnavårdcentralen så mäter de alltid huvudomfånget när jag är inne och väger lillen.

jag tycker inte att du ska oroa dig,
    är det mycket eller lite som som det har vuxit

• KnasMilla

De tycker att det har vuxit mycket tydligen.. från en kurva över medel till 2,5 kurvor över medel..  men jag ska verkligen försöka att inte tänka på det, han mår ju bra i alla fall

trebarsmamma skrev 2008-07-04 15:58:10 följande:
    på barnavårdcentralen så mäter de alltid huvudomfånget när jag är inne och väger lillen.jag tycker inte att du ska oroa dig,är det mycket eller lite som som det har vuxit
  • another me

min sons ökade från 37 till 41,5 på 3 månader alltså 5,5cm..så du ska inte oroa dej..de e ju inte mycke mer än någon annans bebis huvudomfång växt tycker ja!!

• Marianne83

På mitt BVC har de inte sagt något, o min bäbis huvudomfång hade växt från 35.5 till 42.9 från födseln till när han var tre månader o en vecka, alltså sju o en halv cm! Å andra sidan har hade han också växt ifrån 3420 g till 8500 g, o de säger inget särskilt om det heller!

• Isamia

På vår tjej född 16mars harhuvet växt 7cm (2veckor sen). Ingen har sagt nåt om det.

• Bobbenn

34 vid födsel
    40 vid 3 månader +6 cm
    52 cm vid födsel 61 cm cid 3 månader + 9 cm

Azaah är här! 22/3-08 Vår egyptiska prinsessa. Enti Gamila Azooz!!
  • Bellbox

Födsel: 34cm
    4 månader: 42cm
    = + 8cm på 4 månader (de tog inget mått vid 3 mån)

Worth the wait !
Svar på tråden Huvudomfång!?! **3 månaders??**