• Baby Animal

Skinn eller tyg soffa för familj m små barn&hund?

Hej hej!

Jo, vi ska köpa en hörnsoffa har vi bestämt oss för.

Vad har ni för soffa, skinn eller tyg? Vilket är bäst?

Jag har haft båda, visserligen är skinn enklast att bara torka av osv, men tyg soffor är så mkt billigare.. :-/

Vi har 2 småbarn och en hund.. (hunden ska inte få vara i nya soffan)

skulle ni köpa en skinnsoffa för 4-6000kr eller en tygsoffa för 500-2000kr? (begagnade soffor är det vi kikar på)

• Svar på tråden Skinn eller tyg soffa för familj m små barn&hund?
  • Michisen

Vi valde skinnsoffa för att det är lättare att torka av - hade tygsoffa innan med tvättbart överdrag, men det där jäkla överdraget blev ju tvättat varje vecka!

Ska ni köpa tygsoffa så se till att det går att köpa till flera överdrag så att ett överdrag kan ligga i tvätten för jämnan, man tröttnar rätt fort på att lägga lakan eller annat över soffan så att det går att sitta i den medan man får det rent igen!

• Night Angel

det bästa är skinnsoffa..mycket lättare att få bort fläckar..på tyg soffor så sugs fläckar och dyl in i tyget och bli svårt att få bort..lika så om du köper kanske en tygsoffa med tvättbar klädsel..kanske inte fläckar gå bort i tvättmaskin...Stått själva inför detta val för nån månad sen men valde till sist en skinnsoffgrupp..bästa vi gjort!

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Baby Animal

Okej, ja vi har ju skinnsoffa nu, jag gör nog som er och köper en skinnsoffa iaf Är nog bekvämare och billigare i längden också om man ska tvätta överdraget varje vecka :-P

• Michisen

Måste ju lägga till att man inte är tvungen att tvätta varje vecka, men vår hund fick förhudskatarr och droppade "snoppsnuva" på soffan hela tiden... Och jag är äckelmagad, så jag gillade inte de där små fläckarna överallt. ;)

• Baby Animal

Men vitt tyg blir ju lättast skitigt, eller ja man ser det direkt..?

Och visst det finns många fula skinnmöbler, men en vit/gräddvit/ljus beige hörnsoffa är jäkligt snygga i vissa modeller, det finns ju en hel del hörnsoffs modeller

• Baby Animal
    Michisen skrev 2008-07-04 17:01:56 följande:
    Måste ju lägga till att man inte är tvungen att tvätta varje vecka, men vår hund fick förhudskatarr och droppade "snoppsnuva" på soffan hela tiden... Och jag är äckelmagad, så jag gillade inte de där små fläckarna överallt. ;)
    Ah, okej, ja jag hade nog tvättat varje vecka då jag med, haha
  • enlitenbitkaka

Har en vit tygsoffa och en svart skitig hund och jag behöver inte tvätta den särskilt ofta 1gång i kvartalet kanske. Är det då en fläckkör jag med tabort. Tvättar den ca. 1gång om året med klorin, fortfarande som ny. Är allergisk mot hörnsoffor öht men den enda snygga skinnsoffan jag hittat ärdenna; www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50121189

Baby Animal skrev 2008-07-04 18:13:28 följande:
    Men vitt tyg blir ju lättast skitigt, eller ja man ser det direkt..? Och visst det finns många fula skinnmöbler, men en vit/gräddvit/ljus beige hörnsoffa är jäkligt snygga i vissa modeller, det finns ju en hel del hörnsoffs modeller
  • Michisen
    Baby Animal skrev 2008-07-04 18:13:52 följande:
    Ah, okej, ja jag hade nog tvättat varje vecka då jag med, haha
    Ja, kändes minst sagt ofräscht.
    Och nu när vi flyttade så tog vi en skinnsoffa, med en våt trasa blir den dammfri och fläckfri på nån minut.
    Kände att jag absolut inte ville ha tygsoffa förrän vårt hem är hundfritt igen (om sådär tio år kanske).

Med en bebis på väg om ett par månader så känns det också som att man aldrig kommer att kunna hålla barnen borta från soffan när det gäller fruktfläckar, O'boy, saft...
    Lättavtorkat får funka.

Snyggt får vänta. ;)
  • Baby Animal

Jo men jag tror jag kör skinn ändå, jag vet att min dotter gärna sätter sina ibland skitiga händer på soffan och med en tygsoffa går det inte bara att torka av det innan folk kommer, men iofs, man kan ju ha fler klädslar och bara byta då iofs

Äsch, jag får fråga sambon, men jag tror han säger skinn han också :-P

Svar på tråden Skinn eller tyg soffa för familj m små barn&hund?