• AnnaGBG

Biverkningar av Niferex ( järn )?

Jag har blivit tillsagd av BM att börja äta dessa men jag har jättebra järnvärde och är rädd att jag blir konstig i magen. Vet ni om man får förstoppning? Och varför ska jag äta när allt är bra? Tycker magen strular tillräcligt redan...

• Svar på tråden Biverkningar av Niferex ( järn )?
  • Terre79

Jag tar inte tabletterna varje dag eftersom värdet är ok och jag blir så hård i magen, så känn efter lite själv krånglar magen så sluta med tabletterna ett tag det rekommenderade min bm mig.

• Feya

Niferex fungerar super-bra för mig!
    Och jag äter två kapslar om dagen...
    Har haft lågt järn hela grav...
    Tog Erco-fer tidigare, men det enda som hände då var just att jag blev otroligt förstoppad, jättejobbigt. Men värdet steg ändå inte, utan istället sjönk det bara.
    Nu med Niferex har både värdet höjts jättebra plus att jag inte är det minsta konstig i magen längre!

• Fido

Det låter ju konstigt att du har jättebra järnvärde och ska äta Niferex?? Det är ju en ganska kraftig järndos. 100 mg om dagen till skillnad från vanliga mulitvitaminpiller (tex Mitt Val Kvinna) som innehåller 20 mg.

Annars kan jag säga att Niferex är speciellt utformade för att man ska få så lite biverkningar som möjligt. (Tror att kapseln inte upplöses förrens i tarmarna och att det gör att risken för förstoppning blir mindre..) Jag har inte haft några problem.

• Samba

Jag äter 1 kapsel Niferex om dan, och har inte blivit förstoppad av det.

Jag har en broschyr om Niferex och i den står det att det inte föreligger någon risk för överdosering om man håller sig till normala doser. Kroppen tar bara upp det järn den behöver. Dosering skall ske enligt barnmorskans rekommendationer, men de skriver att en normal dos är en kapsel om dan.
    /Samba

• AnnaGBG

Hon har sagt att jag ska ta en kapsel varannan dag, så det är ju relativt liten dos...
    Jag har tagit för givet att man blir stenhård så fort man börjar knapra ( har lite nojor när det gäller magfunktioner ) men då kan jag ju åtminstone börja och sen se vad som händer...

Tack så mycket!!!

• Hannie

Har ätit Niferex i 4-5 månader och har inte haft några problem med magen.

Konstigt ändå att du ska ta tabletter då du har ett bra järnvärde!
    Är du rädd för att magen ska krångla kan du ju prova ta en tablett varannan dag. Vid mätningarna hos BM ser du sen ifall du måste ta mer för att hålla värdet på en bra nivå eller om du kan fortsätta med en lägre dos.

// Hanna

• AnnaGBG

Jag äter mycket blodpudding, spenat och allt möjligt med järn i, allt för att slippa ta extra, så när BM sa till mig att börja äta Niferex så blev jag så besviken att jag glömde fråga varför... :-I
    Det bästa är väl att ringa henne naturligtvis men jag ville bara höra andras erfarenheter....

• gabbsan

Jag äter oxå niferex och har heller inga problem. Har haft strulig mage förut men inte nu snarare tvärt om.

• Ginko

Jag har haft lite lågt men inte uselt hb och äter på bm:s inrådan niferex. Har för mig att alla gravida ges rådet att äta järn från mitten av graviditeten pga att kroppen behöver mer av just detta.

Tydligen innehåller niferex ett sorts järn som kroppen lättare kan tillgodogöra sig jfr med andra tabletter som ex duroferon. Jag har fått rådet att ta 1 niferex med ett glas juice innan sänggåendet (då man troligtvis inte ätit en massa annat som kan börja krångla i magen, juicen för vitamin c som ökar järnupptaget).

Jag blir inte alls hård i magen av niferex, nästan lite åt andra hållet om man säger så... Om du blir trög i magen så testa ät kiwi som innehåller mkt fiber.

Lycka till!

• Samba

Angående varför man rekomenderas att äta extra järn:

Om jag minns rätt så ser Hb-värdet i blodet ofta bra ut så länge kroppen har järn att ta av i sina depåer. Men om man inte får i sig tillräckligt med järn dagligen så minskar dessa depåer (vilket ofta är fallet under en gravidiet), och när Hb-värdet börjar se lågt ut brukar depåerna redan vara tömda. Detta är också anledningen till att Hb-värdet kan sjunka ganska snabbt (från bra till dåligt på någon vecka).

Min första BM rekommenderade alla att börja äta Niferex från och med vecka 20.

Jag började ta Nifferex i v. 18 eller 19, när jag under två dagar känt mig helt shack-matt (utan förklaring). Ringde min nuvarande BM och hon sa att det var okej att ta en Niferex om dan och att jag inte behövde komma in och kontrollera värdet. (Hon kollade bara att jag inte från början haft extremt höga värden)

Svar på tråden Biverkningar av Niferex ( järn )?