• Ptra

katt i lägenhet???

Hej!!
    Har precis flyttat till en lägenhet och älskar katter. Skulle verkligen villja ha en. Nu är det så att jag är lite skeptisk till att ha katt i lägenhet...Ni som har det, fungerar det bra?? Vad har ni för katt?? Renrsig eller bondkatt?? Vad är bäst?? Jag vill verkligen ha alla råd och tips jag kan få. Vill ju ha någon att pyssla om. =)

/Ptra

• Svar på tråden katt i lägenhet???
  • AnnaGBG

Renrasiga är bäst. Större chans att man känner till humör osv. Jag har två inomhuskatter. De är hälften Perser och hälften Norsk skogskatt. Bägge dessa raser är bra innekatter. Mina är snart ett år, de är otroligt lätta att hantera ( kamma, bada etc ) och de har aldrig varit intresserade av att gå ut. De blir snarare rädda om man öppnar fönster eller balkong.

Det är ju viktigt att se till att ha dem sysselsatta. Leksaker och bra ställen att vässa klorna. Många vrår och gömställen.

En strålande bra kattsand är förresten Best friend "Fresh and Easy" ( Finns på Ica Maxi ) Den är ganska dyr men väl värt sitt pris.

• JMME

Mitt tips...skaffa två katter i så fall! Jag har bott så att min katt kunnat vara ute, men när jag och sambon flyttade ihop mitt i stan så kan hon inte det längre. Hon verkade ha tråkigt och sov väldigt mycket så vi skaffade en till katt. Nu busar dom som bara den här hemma och min första katt verkar glad igen...

• AnnaGBG

Ojdå, det hoppade iväg lite tidigt...

I alla fall så funkar det jättebra, katterna verkar nöjda och lyckliga ( de är hanar, kastrerade ) och det enda problemet är ju allt hår. Det stör inte mig så mycket men min man är ovan vid katter...
    Jag ville inte ha bara en, för det tycker jag är lite elakt...

Lycka till!

• Aihnoa

Hejsan.

Jag har haft många katter i mitt liv - och nej jag har inte haft ihjäl dem. Satt i styrelsen för ett katthem så du kan ju tänka dig hur många man kunde ha ibland Fast det var sorgligt när de fick nya hem

Mina egna katter har varit norska skogkatter - heeeeeeeeelt underbara personligheter har de. Det går alldeles jättebra att ha dem inne. Men du måste tänka på att det är lite jobb med deras päls.

Om du vänjer katten att vara inne från att den är kattunge så vet den ju inget annat.

Jag snickrade ihop ett sk. aktivitetsträd till katterna där de kunde klänga, hänga och leka bäst de ville. Jag tog en gammal björk,ok inte jättegammal. Och satte på små hängmattor och lite rep och sånt. Just ja! Satte dit några bjällror oxå, men gör inte det. Min ena skogis fattade att jag reagerade på att han plingade med den. Så han började klättra upp i trädet på natten när han hade tråkigt och plingade lite ,så va ju jag vaken och uppe sen Jaja, jag tog bort bjällrorna...

Hur som haver: Det går jättebra att ha katt i lägenhet. Och ta en katt ifrån katthem, det finns så många som behöver nya hem. Både ungar och större katter.

Kram och lycka till.

• Ptra

Tack för tipsen. Har hört från fler håll att man ska ha renrasiga inne och inte bondkatter, de blir lätt rastlösa har jag hört. Vill gärna höra vad fler att att säga... egna upplevelser.... =)

• Ylva 80

Hej Ptra Vi har två exotic´s vilket är "korthåriga" perserkatter. Fördelen är att man får långhårs känslan utan att riskera tovor. De gillar helt klart att vara två vilket jag rekomenderar. Goa i humöret och är sannerligen två individer en latmask och en busunge. Vi använder pussi kompakt i lådan vilket fungerar bra och luktfritt.
    hoppas det inspirerar dig, katter är underbara lycka till

• Lorelei

Hm... kan bara tala utifrån egen erfarenhet. Har två renrasiga norska skogskatter som innekatter i lägenhet. Fungerar utmärkt men inte sjutton är de så lugna som alla får det att låta. Mina älskar att vara ute och jamar vid dörren för att få gå ut... de far runt som andra galningar fast man tycker att de borde ha vuxit ifrån detta vid ett års ålder. Men jag älskar dem som de är =)

Har tidigare haft två huskatter som delvis innekatter (går ute i koppel på tomten några gånger per dag)... de fixar utmärkt att vara inne och var innekatter tills vi tyckte att de skulle vara ute en stund om dagen...

• amidala

jag har haft en bondkatt i 13år inomhus hon hade ett fler tal ggr till gång till att gå ut men hon ville inte det, jo hon sprang ut ner hon marsade och blen på smällen 3 ggr. men sedan stereliserade jag henne och då blev hon lugnet själv. Tuvärr har jag i dag varit hos vetrinären och avlivat henne hon hade juver tumörer som hade spridit sig till lungorna. Sorgligt men nu har hon det bra....

• A L V

Har två burma-bröder (oxå kastrerade). Det funkar alldeles utmärkt att ha dem inne!

Skaffa ett riktigt kös- och klätter"torn" så är risken mindre att det klöses på möbler (förhoppningsvis!). De gillar ju att sitta högt dessutom!

Skulle nog rekommendera renrasiga för enl. min erfarenhet är bondkatter mer banägna av att vilja komma sig ut. (finns undantag säkert)

• nassepånken

problemet med bonnkatter är att man inte vet hur de blir när de är stora. vi har tre bonnkatter inne, och det funkar hur bra som helst. men jag skulle nog föreslå två katter, sällskap är trevligt:)

Svar på tråden katt i lägenhet???