• Dora

Hjärnskakning - När kommer symtomen?

Min dotter, 1½ år gammal, dök från en yttertrappa och slog huvet i plattorna nedanför. Hon fick en stor bula, en uppskrapad näsa och ett skrapmärke under ögat. Om hon fått hjärnskakning, när kan man räkna med att symtomen kommer? Det här hände vid 16-tiden och nu är hon ju trött för att det är sovdags. Svårt att veta om hon är extra trött då.
    Det är inte första gången hon ramlar handlöst så förr eller senare slutar det nog i hjärnskakning är jag rädd.

• Svar på tråden Hjärnskakning - När kommer symtomen?
  • tofflisar

För att drabbas av hjärnskakning brukar man haft en kortare medvetandeförlust efter skalltraumat. Ofta minns man inte vad som hänt efteråt (svårt att kontrollera på barn). Tecken på hjärnskakning är illamående, kräkningar, huvudvärk och trötthet.

Kan inte svara på när symtomet exakt dyker upp men ha lite extra koll på ditt barn under dagen

• Dora

Nu har det gått nästan 4 timmar och hon visar inga symtom. Då borde väl faran vara över? Hon förlorade inte medvetandet, skrek direkt. Men fy så hon ser ut. Skrapmärket under ögat lär nog bli en fin blåklocka. Det röda sprider sig ju längre tiden går.

• Tvåbarnsmorsan

Vet att min storebror ramlade ur våningssängen när han var liten och han kräktes efter nån timme och blev jättetrött, mina föräldrar tog honom till akuten och dom sa att han fått hjärnskakning! Så jag tror symtomen kommer ganska så fort om det skulle vara hjärnskakning!

♥Pierre & Saga♥
  • Majsan70

Allt från direkt tills flera timmar efteråt. Min son ramlade på dagis när han var liten. Han förlorade medvetandet, för hur lång tid vet vi inte, och de hittade honom liggandes efter att ha letat efter honom. Han hade då ont i huvudet men var ganska OK. De undersökte på sjukhuset när jag väl fått dit honom o gjorde skallröntgen. 6-7 timmar efter fallet, när de tänkte skicka hem honom, så började han att kräkas o blev yr o svamlig o trött.

Alltså fick han ligga kvar. En annan gång blev han yr o illamående nästan direkt efter att ha ramlat. Så ganska stora variationer.

• Dora
    Majsan70 skrev 2008-07-04 20:00:01 följande:
    Allt från direkt tills flera timmar efteråt. Min son ramlade på dagis när han var liten. Han förlorade medvetandet, för hur lång tid vet vi inte, och de hittade honom liggandes efter att ha letat efter honom. Han hade då ont i huvudet men var ganska OK. De undersökte på sjukhuset när jag väl fått dit honom o gjorde skallröntgen. 6-7 timmar efter fallet, när de tänkte skicka hem honom, så började han att kräkas o blev yr o svamlig o trött.Alltså fick han ligga kvar. En annan gång blev han yr o illamående nästan direkt efter att ha ramlat. Så ganska stora variationer.
    Jag väcker henne om ett par timmar och kollar så hon verkar okej.
    Fast förhoppningsvis vaknar hon om det blir nåt.
  • cissi24

Jag fick hjärnskakning en gång. Jag fick med en gång svårt att prata. ville prata men det kom inga ord från munnen. plus att jag inte minns allt efter det.

o så hade jag skit ont i huvudet.

• GoaSmulan71

Inom en timme ska man hålla koll på onormal trötthet hos barn sa de åt mig när min äldsta dotter ramlat utför trappan då hon var typ 8 månader.

• schubi81

Jag tror att man kan kolla lite ovetenskapligt om pupillen reagerar på ljus, typ om du tänder en lampa framför barnet. Gör den det är det ok (vad jag hört).

• Dora
    schubi81 skrev 2008-07-04 21:15:16 följande:
    Jag tror att man kan kolla lite ovetenskapligt om pupillen reagerar på ljus, typ om du tänder en lampa framför barnet. Gör den det är det ok (vad jag hört).
    Det har jag kollat och de reagerade som de ska.
Svar på tråden Hjärnskakning - När kommer symtomen?