• Anonym (fundersam)

Lite frågor till er med cancer!

Har länge undrat en sak när det gäller cancer. Det finns ju många olika sorter det vet jag också men jag undrar innan ni fått er diagnos hur kände ni er?! Hur mådde ni? Vad fick er att söka hjälp? Hur upptäcktes er cancer?
    Ni som inte har cancer men kan svara på dessa frågor får naturligtvist svara ni också men jag vill främst ha svar från dom som helt enkelt blev sjuka på nått sätt och sen fått daignosen cancer. Detta är bara en sak jag gått och funderat på länge...

• Svar på tråden Lite frågor till er med cancer!
  • Anonym

Olika typer av cancer kan yttra sig på olika sätt, en tumör i hjärnan yttrar sig i form av neurologiska symtom som huvudvärk, synpåverkan, känselbortfall och/eller förlamning av vissa kroppsdelar osv.

Tumörer i njurarna kan yttra sig i form av blod i urinen likaså kan man få blod i avföringen om tumörer finns i tarmen.

Viktnedgång kan förekomma samt onormal trötthet m.m.

www.cancerfonden.se/ finns det en del information sedan är även www.vardguiden.se ett annat tips

• Cuthalion

Första gången mamma drabbades av bröstcancer var det pappa som hittade en knöl som de kollade upp. Det fanns inga andra tecken.

Andra gången har jag för mig att hon själv hittade knölar som ömmade.

Tredje gången hon fick diagnosen cancer hade hon haft ont i magen i flera månader men ville inte riktigt koppla ihop det med eventuell cancer. Det tog ett par läkare innan poletten föll ner även hos dem och diagnosen blev att den förra cancern kommit tillbaka.

• Anonym (fundersam)

Tack för ditt svar! Vi satt och pratade om cancer och en vännina var fullt övertygad om att man inte alls behöver ha några symtom. Jag fick inte in det riktigt för kroppen måste ju sända några signaler att nått håller på å sker. Ska läsa lite på länkarna du skickat.

• Meria

Min syster hade inga tecken, men då upptäcktes cancern väldigt tidigt. Det var på läkarkontrollen när hon var gravid i 3:e månaden, som läkaren tyckte att något inte stämde. Visade sig vara en borderlinetumör (cancer steg 1) på ena äggstocken som opererades bort först efter graviditeten, då lika stor som en apelsin.

♥ Loke -06 & Lillfräs v.18 ♥
  • Anonym

Anonym (fundersam) skrev 2008-07-04 19:41:48 följande:

Tack för ditt svar! Vi satt och pratade om cancer och en vännina var fullt övertygad om att man inte alls behöver ha några symtom. Jag fick inte in det riktigt för kroppen måste ju sända några signaler att nått håller på å sker. Ska läsa lite på länkarna du skickat.
    Det är inte alltid man får symtom direkt utan det kan finnas i bakgrunden utan att man vet om det och när det väl upptäcks så kan den ha funnits där ganska länge. Det beror helt på var i kroppen cancern finns. Det är ganska vanligt att äldre män får godartade tumörer på prostatan när de är +65 år utan att de märker av det eller att det utvecklas till något livshotande tillstånd, utan det upptäcks istället vid en eventuell obduktion den dagen de dör av helt andra orsaker.
Svar på tråden Lite frågor till er med cancer!