• Drömmerdrömmar

Någon som gjort gastroskpiundersökning?

Hur går det till?
    Hur känns det?
    Hur kom det sig att du fick göra ett sånt?

• Svar på tråden Någon som gjort gastroskpiundersökning?
  • the devil wears CM

Jag har gjort två. Jag har reumatism och alla mina mediciner gjorde att magen helt enkelt kraschade.

Du ska vara fastande 12 h innan. Man får bedövningsspraj i svaljet så att kräkreflexen bedövas och om man vill får man lugnande. Sedan får man ligga på sidan och de för in en svart slang med en lampa/kamera på.

Det är det ABSOLUT värsta jag gjort i hela mitt liv, jag är luttrad med undersökningar och dylikt men jag har storlipat varenda gång. Det känns i hela magen och slangen väcker obehag, speciellt då de drar ut den. Jag kan nu när jag skriver om det framkalla de känslorna av obehag. *ryser*

Jag har dock skippat bedövningen i svaljet och bara gått på det lugnande, annars får man inte äta direkt efteråt och det har jag velat göra.

• miliasmamma

Jag har gjort det, fast jag har varit nedsövd alla gångerna. Anledningen till att jag gjorde det var magsår. De förklarade innan att de förde ner en sorts slang i halsen och ner i magen för att med hjälp av en kamera som sitter där på kolla hur det ser ut.

Har haft lite ont i halsen efter undersökningarna, men är glad att jag har varit nedsövd iaf. Men har hört från andra som gjort de att de inte längre söver ner en vid såna undersökningar.

• kvinna 86

jag tycker det var fruktansvärt!!!! jag spydde ner hela läkaren och en sköterska la sig halvt om halvt på mig för jag blev helt galen o försökte dra ut slangen... det var den mest obehagliga känslan jag upplevt!!!

de sprutade nån bedövning i svalget och det kändes som om hela halsen svllnade igen (men det är ju bara en känsla jag fick) sen satte det nån grej i min mun för att jag inte skulle bita i slangen o sen ner med den :(

jag gjorde en sån pga mina magsmärtor och ständiga illamående

• AstraTrillian

Jag gjorde det för några år sedan med en lokalbedövningsspray. Det var helt klart obehagligt men absolut inte det västa jag gjort. Andas djupt och försök att slappna av, det hjälper oerhört mycket.

• the devil wears CM
    kvinna 86 skrev 2008-07-04 19:09:41 följande:
    jag tycker det var fruktansvärt!!!! jag spydde ner hela läkaren och en sköterska la sig halvt om halvt på mig för jag blev helt galen o försökte dra ut slangen... det var den mest obehagliga känslan jag upplevt!!! de sprutade nån bedövning i svalget och det kändes som om hela halsen svllnade igen (men det är ju bara en känsla jag fick) sen satte det nån grej i min mun för att jag inte skulle bita i slangen o sen ner med den :(jag gjorde en sån pga mina magsmärtor och ständiga illamående
    Skönt att jag inte är ensam om att bete mig illa då jag har gjort det. Har också fått panik och varit snorkig. Fy fan, gastroskopi önskar jag inte ens min värsta ovän.

Nej, de söver inte ned längre, tro mig, har bönat och bett
  • Leaaa

Jag har varit där för att göra det men det gick inte. Jag trode jag skulle dö Vill inte skrämma upp dig men skulle dom kommit å sagt att jag istället för detta får föda 10 barn på raken så skulle jag ta å göra det sista utan att ens tänka. Det var det värsta jag gjort, jag kräktes galla och till slut tuppade jag av. Min man var där å såg allt detta, han fick panik å sprang fram å sa till dom att dom ska avbryta. Fast jag sa till dom så tryckte dom ner slangen. Nu har jag haft skit mycket ont i magen men jag vägrar söka hjälp för jag vet vad som väntar. Vet att dom inte söver ner folk, du ska ha "misslyckats" många gånger innan dom går med på att söva ner.

• kriah

Är sjuksköterska och har assisterat vid gastroskopier, många patienter upplever det jobbigt, ofta tror de att de det är värre än vad de senare upplever att det är. Att man stressar upp sig förvärrar upplevelsen, postivt med lite lugnande innan! Kräkreflexen kommer som ett brev på posten och kan återkomma under undersökningen, försök att andas lugnt och ta det lugnt personalen vet vad de gör och man kommer inte att dö!

Inte så vanligt vad jag vet att man är nersövd, förekommer dock säkert!

lyckatill!

• skorpiona

Det är inte på alla ställen man får lugnande heller!!! Jag bad om det, men fick inte! Tyckte att det var fruktansvärt obehagligt, men försökte slappna av så gott det gick... Var inte det värsta jag varit med om, men inget jag gör i onödan igen om man säger så...

De sa att man inte fick äta på ett tag efter bedövningssprayen eftersom man kan svälja i fel strupe, men jag provade lite smått eftersom jag tyckte att bedövningen släppt direkt efter, och det gick bra!

• Mamma S

Hua, jag får ångest bara jag tänker på det... Har gjort två stycken gastroskopiundersökningar och båda var hemska! Bedövningssprayen man får i munnen gjorde att det kändes som att halsen svullnade igen, jag fick nästan panik av att inte kunna svälja. Man känner slangen och får kräkreflexer hela tiden, men eftersom man är fastande så kommer det ju inte så mycket som tur är. Mitt råd till dej, om du måste göra en gastroskopi, är att be om så mycket lugnande som bara är möjligt att få!

• Drömmerdrömmar

Okej blä :/

Jag har ingen tid för gastroskopi.

Men jag har haft magroblem i flera år, jättejobbigt.. och nu på senaste veckorna har jag ont i mellangärdet" eller "magmunnen" eller vad det nu är.. så grymt jobbigt.. så jag vill att dem en gång för alla ska kolla upp mig! men kan man inte röntga då? eller ser man inte så mycket då? :( suck....

Svar på tråden Någon som gjort gastroskpiundersökning?