Har du läst historia innan? För om du inte har det så tror jag att det fungerar annorlunda jämfört med om man gör prövning i ett ämne som man redan har betyg i, alltså för att höja betyget.
Det är ett prov jag gör i ämnena och får ett nytt betyg när provet är rättat. Jag betalar 500 kronor för att göra prövning (som det kallas) i ett ämne. Dessa prövningstillfällen sträcker sig bara under en viss tidsperiod, till exempel från 15 augusti till 15 september.
När jag anmälde mig till prövningen så anmälde jag mig i för många ämnen åt gången, jag trodde att jag skulle kunna klara av det men det visade sig bli alldeles för mycket. Så därför "flyttade" jag de ämnena som jag inte hann med till nästa prövningstillfälle.
Jag hann ändå inte med alla ämnena utan avverkade bara vissa av alla de ämnena som jag hade anmält mig till, sedan tog prövningstillfället slut och jag hade fortfarande några ämnen som jag inte hade hunnit med att göra....
Jag har alltid vetat att man bara får flytta prövningar en gång vilket jag också har gjort (som du kan se ovan) men jag missuppfattade innebörden av det! Jag förstod det som så att man får anmäla sig på nytt och betala in nya pengar till ämnena som man har flyttat fram innan. Men nu får jag aldrig mer plugga upp dessa ämnen
. Det måste väl finnas nåt man kan göra? Vad som helst för att få en till chans? Därför tänkte jag att man kanske kunde plugga upp dessa ämnen i någon annan kommun men kom sedan på att Komvux antagligen har samma regelverk överallt...
Nu var detta dumt av mig att strula till det såhär och ta på mig mer ämnen än vad jag klarade av, men jag önskade att Komvux hade varit tydligare! Jag har till och med ett svagt minne av att Komvux berättade att man måste betala in pengar igen och anmäla sig på nytt ifall man nu har flyttat fram ämnena för många gånger. Men de har aldrig berättat för mig att man inte får läsa upp de någonsin ifall man gör såhär som jag gjorde.
Jag ska ialla fall prata med Komvux på måndag men jag skapade den här tråden för att se ifall någon annan har gjort såhär eller vet något mer om det
.