• Daggdroppen

Klädkod Kavaj på bröllop. Berätta vad det innebär!

Ja, vad innebär klädkod kavaj????

Har fattat att det egentligen är samma sak som mörk kostym men ska man ha mörk eller ljus skjorta till? Enfärgad eller randig?

Tillställningen är ett bröllop (med fest) som börjar kl. 15.00.

Och det är alltså herrens kläder det gäller för att vara tydlig
  • Svar på tråden Klädkod Kavaj på bröllop. Berätta vad det innebär!
  • hallon2

Kavaj = kostym... enligt "gamla" regler ska den vara mörk.

Nu på 2000-talet uppfattar man det som en enhetlig kostym (även ljusare) med skjorta/ slips som passar gästen.
    Med svarta skor och svarta strumpor.

• Daggdroppen
    hallon2 skrev 2008-07-04 20:14:11 följande:
    Kavaj = kostym... enligt "gamla" regler ska den vara mörk.Nu på 2000-talet uppfattar man det som en enhetlig kostym (även ljusare) med skjorta/ slips som passar gästen.Med svarta skor och svarta strumpor.
     Så det är helt valbart då vilken typ av skjorta man väljer? Bara det "passar gästen"???

Okej, man kanske inte kommer i en Hawaii skjorta precis, men typ alla andra är okej då? Alltså vanliga skjortor. Maken vill ha en enfärgad ljusgrå. Inte riktigt ljus, men inte mörk heller...

Passar det? Antagligen en grå slips till. Blir det "tråkigt"?
  • Suzycreamcheese

Tycker att du fick ett bra svar av hallon2. En prydlig kostym, med korta och slips och så mörka skor och strumpor. Grå skjorta och slips funkar utmärkt enlig klädkodsregeln "kavaj", sedan är det väl en smaksak vilken färg slipsen ska ha. Med grått som bas passar ju egentligen allt!

• Rigor Mortis

Kavaj betyder som sagt mörk kostym, och mörk kostym betyder mörkblå kostym.

• FruMansour

OJ shit och jag som fått höra att "kavaj" betyder typ valfri klädsel .HJälp vi som ska på bröllop nästa helg.

• Rigor Mortis

Frumansour

Vad behöver du hjälp med?

• FruMansour

Rigor Mortis skrev 2008-07-06 15:40:24 följande:

FrumansourVad behöver du hjälp med?
    Jag har ingen aning om det här med klädkoder då jag aldrig varit på tillställningar tidigare som angivit en specifik klädkod. Nu ska vi på bröllop på lördag och jag tog det lugnt då jag fick höra att "kavaj" nu för tiden betyder att det är typ ok att komma med kavaj och byxa bara. Men herregud det är ju tydligen inte så lätt. "Kavaj" betyder ju massor med olika regler.
    Jag går och hänger mig.
  • scharlotta
    FruMansour skrev 2008-07-06 15:48:26 följande:
    La Lola skrev 2008-07-06 15:44:12 följande:
    OK har kollat. Hur ska jag hitta en klänning som passar mig. Shit pommes frites!!!
    Du behöver inte ha klänning.. så länge du är finklädd, du kan ha byxa och kavaj på dig om du har en fin byxa.

Om du känner brudparet bra kan du ju ringa och fråga hur de ser på klädkoder, många skriver kavaj för att visa att man vill att gästerna ska klä upp sig, utan att det spelar någon större roll om man har klänning, kjol eller byxor..
  • FruMansour

Jaha nu är det kört igen. Trodde att det var OK att ha ett vitt plagg på mig och resten annat men ICKE, eller?

Jag skulle knappast konkurrera med bruden även om jag bar vit långklänning. Haha

• Tokitoj
    Daggdroppen skrev 2008-07-04 20:26:38 följande:
     Så det är helt valbart då vilken typ av skjorta man väljer? Bara det "passar gästen"???Okej, man kanske inte kommer i en Hawaii skjorta precis, men typ alla andra är okej då? Alltså vanliga skjortor. Maken vill ha en enfärgad ljusgrå. Inte riktigt ljus, men inte mörk heller... Passar det? Antagligen en grå slips till. Blir det "tråkigt"?
    Det är ju ganska knutet till årstid också, kan jag tycka.
    Det känns inte jätte-muntert med en mörk kostym, mörk skjorta och mörk slips på ett sommarbröllop. Och jag tycker att man ska matcha sin partner. Har hon rosa i klänningen så kan hans slips gå i rosa.
  • Rigor Mortis

Tokitoj

Man ska aldrig matcha varandra så, det ser bara tattigt ut.
    Mannen kan matcha en näsduk, men ingen annans kläder.

• FruMansour

Rigor Mortis skrev 2008-07-06 19:19:09 följande:

TokitojMan ska aldrig matcha varandra så, det ser bara tattigt ut.Mannen kan matcha en näsduk, men ingen annans kläder.
    Näsduk? Åh herregud jag anmäler mig som sjuk på lördag :S
Svar på tråden Klädkod Kavaj på bröllop. Berätta vad det innebär!