• Alicia 72

Vad göra åt åksjuk 1-åring?

Min dotter, som precis fyllt 1 år, är åksjuk. Ibland så illa att hon kräks, i andra fall blir hon bara väldigt gnällig men på ett annat sätt än "fy vad det var tråkigt att åka bil/buss".
    Vad jag förstår är det ovanligt att barn under 2 år blir åksjuka men nu verkar så vara fallet. Vad har ni i samma situation gjort för att lindra symtomen?

alicia

• Svar på tråden Vad göra åt åksjuk 1-åring?
  • mea83

våran som nu är 2.5 år började bli åksjuk redan vid 9 mån ålder. pust vad jobbigt sånt är, vi har henne åkande frammåtvänd, vilket hjälp lite, sen har vi dvd i bilen som hjälpt MYCKET, men ALLTID innan vi åker får hon åksjuketablett....

• Alicia 72

mea; från vilken ålder började ni ha henne framåtvänd? Tanken har slagit mig men man tappar väl rejält med säkerhet på det, eller?
    Åksjuketablett, från vilken ålder började ni ge det? Och vilken sort? På apoteket säger de att för så små barn måste man först prata med läkare...

Alicia

• Mamma S

Jag har en fyraåring som varit väldigt åksjuk sedan hon var bebis. Först fick hon Lergigan (flytande) som hjälpte bra, men hon blev väldigt trött av den, helt däckad. Fast bättre det än att bli åksjuk förstås. När hon var runt tre år började vi med Postafentabletter, en fjärdedels tablett får hon varje gång vi ska ut och åka. Funkar också bra!
    Jag vet inte från vilken ålder man kan få Postafen, men fråga en läkare om din dotter kan få det eller Lergigan så hon slipper må så dåligt!

• mea83
    Alicia 72 skrev 2008-07-04 21:34:07 följande:
    mea; från vilken ålder började ni ha henne framåtvänd? Tanken har slagit mig men man tappar väl rejält med säkerhet på det, eller?Åksjuketablett, från vilken ålder började ni ge det? Och vilken sort? På apoteket säger de att för så små barn måste man först prata med läkare...Alicia
    vi vände på henne när hon var två år, innan så satt vi med henne ibak en av oss vuxna, Åksjuketabletten är postafen, började ge den tror det var förra våren, men prata med läkare först, jag ringde v.c o de sa att hon skulle få 1/4 av en sånn tablett, men eftersom det inte hjälpte så fick vi öka till 1/2 tabl, o vi måste vänta 2 timmar innan vi åker, så det är ingga snabba impulsresor som gäller för våran del...lycka till
  • Veronica74

Det är ju vid 1 års åldern som balanssinnet utvecklas o då är det lätt att de små blir åksjuka. Min lilla 1 åring blir det framförallt vid längre bilturer. Nu när vi åkt till landet, 33 mil - 4½ timme så har vi åkt på kvällen när hon fått sista målet, ätit lätt middag o sen välling o sen har hon fått 1/4 Postafen. Försöker annars att tänka på vad hon äter innan vi sätter oss i bilen, se till att det är så svalt det går... o sen rusta för ev kräkande, nya kläder, trasor, vatten osv.

• Mamma S

mea83: Har ni fått läkarordination på att ge en halv Postafentablett? Det ger man ju bara till barn över 5 år annars.

• BetongMorsa

Ja låter läskigt med tabletter till så små...åksjukearmbandet är det nog 12-årsgräns på om jag inte minns heeelt fel

• maskelinja

vår son kan oxå bli åksjuk, det vi fick tänka på var att han aldrig skulle ha ätit precis innan vi åkte för då kräktes han direkt. Ett litet tips kanske

• snigelina

Vår mellantjej är åksjuk, hon började med 1/4 tablett Postafen när hon var fyra år. Nu får hon 1/2..

Svar på tråden Vad göra åt åksjuk 1-åring?