Vilken spindelart har jag i mitt hus?!?
Vet inte om detta inlägget hamnar på rätt ställe...
Men, flyttade till ett hus igår och där vattenmätaren sitter har förre ägaren byggt en liten "låda" för att dölja rören. När jag lyfte på locket var där, MINST (jag kikade bara lite snabbt, 5 spindlar och en massa spindelnät. Jag har försökt kolla på Internet, men inte hittat nån spindel som såg ut som dessa. I trappen inne i huset var massor av spindelnät (de hade städat dåligt där) och en spindel (likadan som vid mätaren) hade rymt dit för att spinna nät. Sen har jag sett en i närstudie utomhus också.
Spindlarna har inte så stor kropp, skulle gissa att den är ca 3-4 mm (kroppen), benen är dock LÅNGA - om man skulle sträcka ut dem skulle de nog bli ca 8 cm (alltså, 4 cm/st). Spindeln är liksom på nåt sätt lite genomskinlig (ja, inte riktigt, men man får den känslan), ljusgrå. Kanske hade den lite hår på benen, det minns jag inte. Käkarna var rejält tilltagna, åtminstone 2 mm långa. Är det nån som vet vad det är? Är orolig att de ska vara farliga om de bits om de kan bita genom skinnet, vi har en liten bäbis.