• Tokfia 7

Vilken spindelart har jag i mitt hus?!?

Vet inte om detta inlägget hamnar på rätt ställe...

Men, flyttade till ett hus igår och där vattenmätaren sitter har förre ägaren byggt en liten "låda" för att dölja rören. När jag lyfte på locket var där, MINST (jag kikade bara lite snabbt, 5 spindlar och en massa spindelnät. Jag har försökt kolla på Internet, men inte hittat nån spindel som såg ut som dessa. I trappen inne i huset var massor av spindelnät (de hade städat dåligt där) och en spindel (likadan som vid mätaren) hade rymt dit för att spinna nät. Sen har jag sett en i närstudie utomhus också.

Spindlarna har inte så stor kropp, skulle gissa att den är ca 3-4 mm (kroppen), benen är dock LÅNGA - om man skulle sträcka ut dem skulle de nog bli ca 8 cm (alltså, 4 cm/st). Spindeln är liksom på nåt sätt lite genomskinlig (ja, inte riktigt, men man får den känslan), ljusgrå. Kanske hade den lite hår på benen, det minns jag inte. Käkarna var rejält tilltagna, åtminstone 2 mm långa. Är det nån som vet vad det är? Är orolig att de ska vara farliga om de bits om de kan bita genom skinnet, vi har en liten bäbis.

• Svar på tråden Vilken spindelart har jag i mitt hus?!?
  • Sencha

Jag har från din beskrivning ingen aning om vad det är för spindlar.
    Däremot har jag lärt mig att inga svenska spindlar är farliga. De största (som husspindel och kärrspindel) kan göra ont när de bits, men utan att vara farliga. Så jag tror inte du behöver vara orolig.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Tokfia 7

Men jag undrar vad det är för spindlar, har aldrig sett så stora förutom fågelspindlar, de är helt gigantiska.

• lollajapp

Är det inte en Lockespindel då? De gillar ju källautrymmen. De är faktiskt giftiga men inte för människor (gör dock rejält ont att bli biten). En liten katt kan däremot bli rejält sjuk av en sån spindel.

• Haraaz

Källarspindlar? Vet inte om det är deras riktiga namn mmen de brukar ju ha riktigt långa ben med hår fast liten kropp. Också såna där janne långben spindlar som en del kallar dom som liknar harkrankar.?

• Tokfia 7

Janne Långben-spindlarna tror jag är lockespindlar som lollajapp nämner, men det står att de inte producerar silke och det var en hel massa nät där nere + i trappen. Och dem brukar jag se utomhus och de är mycket slankare än dessa. Benen kändes mest som tandpetare. Och källarspindlar har jag fått för mig när jag tittat på bilderna att de är mörka, de här är liksom lite mjölkaktigt ljusgråa.

• Kakan83

Kan du inte ta ett foto på ett av krypen?

• Tokfia 7

Vi försökte fota den som var därute, men den hann rymma (sen "råkade" jag ha ihjäl den innan den smet under altanen)... Tänkte jag ska försöka fånga en i en burk imorgon (äckligt!!), är inte i huset nu.

• Vinbärssaft

Jag tycker att det låter som vanliga husspindlar. Men du måste nog lägga ut en bild om vi ska kunna artbestämma dem med säkerhet.

Jag kan aldrig tänka mig att de skulle vara farliga för människor. Visst FINNS det farliga spindlar som samlare och så vidare har importerat från varmare breddgrader, men sannolikheten att de skulle ha hamnat i ert hus och förökat sig där är ju väldigt liten.

Snarare så kommer spindlarna att äta upp insekter som ni annars skulle kunna få problem med.

• Tokfia 7

Nu har jag fångat en rackare i en burk, men kameran ligger i en flyttlåda nåntans... Är inte rädd för min egen skull, utan för min bäbis.

Svar på tråden Vilken spindelart har jag i mitt hus?!?