• MaijaO

Torskens "utrotning".

Jag var nere vid stranden nu i kväll och det är oerhört mycket småsill i år. Jag har hört flera säga att vi har väldigt mycket sill eftersom torskbeståndet är så svagt. Men jag slogs då av en tanke, sillperioder har ju kommit och gått i cykler under historien, nu senast i början av 1900-talet. Då gjordes inga marinbiologiska tester på orsakerna. Kan det vara så att torskbeståndet, liksom sillbeståndet, går i cykler och att minskningen av torsk kanske inte enbart beror på utfiskning och miljöförstöring?

• Svar på tråden Torskens "utrotning".
  • MaijaO

Men jag kan ju omöjligtvis vara den ende som tänkt denna tanke, jag menar jag har ju ingen som helst kunskp innom dessa områden. Så varför hör man inget om denna infallsvinkel? Vad faller den på?

ramlander skrev 2008-07-04 21:56:32 följande:
    ja!
  • AstraTrillian

Den faller på den ojämna demografin i torkbeståndet och på att vi har fiskat sjukt mycket torsk precis som i Kanada,Grand Banks. Där kollapsade beståndet helt på 70-talet och har ännu inte återhämtat sig. Exakt samma scenario vi är på väg att få här. Det är inte första gången det här händer och ändå gör politikerna inget drastiskt för att rädda torskbeståndet. Kunskap finns, det lovar jag dig.

• MaijaO

Ok. Jag visste väll att det fins en hake. Förklara den "ogämna demografin i torskbeståndet" för det förstår jag inte innebördan av.

AstraTrillian skrev 2008-07-07 15:10:00 följande:
    Den faller på den ojämna demografin i torkbeståndet och på att vi har fiskat sjukt mycket torsk precis som i Kanada,Grand Banks. Där kollapsade beståndet helt på 70-talet och har ännu inte återhämtat sig. Exakt samma scenario vi är på väg att få här. Det är inte första gången det här händer och ändå gör politikerna inget drastiskt för att rädda torskbeståndet. Kunskap finns, det lovar jag dig.
  • AstraTrillian
    MaijaO skrev 2008-07-07 15:21:44 följande:
    Ok. Jag visste väll att det fins en hake. Förklara den "ogämna demografin i torskbeståndet" för det förstår jag inte innebördan av.
    Helt enkelt att man inte längre hittar några vuxna stora torskar utan bara småttingar.
  • MaijaO

Aha. OCh om det hade varit en naturlig nedgång i beståndet så hade det varit jämt fördelat över åldersgrupperna?

• AstraTrillian
    MaijaO skrev 2008-07-07 15:24:41 följande:
    Aha. OCh om det hade varit en naturlig nedgång i beståndet så hade det varit jämt fördelat över åldersgrupperna?
    Det borde hur som helst inte vara så att man i princip bara får upp småtorskar när man provfiskar och detta under många år.

Det finns verkligen massa kunskap i ämnet. Vi har känt till attt torsken ligger risigt till sen 70-talet och har dessutom Grand Banks att jämföra med.

Jag måste rusa från jobbet nu (jobbar med fisk , fast inte torsk) men om du googlar på torsk fiske så finna det massa att läsa.
  • pilfink

Känner en som forskat om torsk i östersjön och enligt honom är torsken till och med mer illa ute än vad vi tror just nu. Han menar även att det är allmänt känt att fisket är ett utdöende yrke, men det är lite för känsligt att prata om det än. Därför pumpas det in mängder av EU-bidrag i näringen istället som kompensation.

Svar på tråden Torskens "utrotning".