• sunny79

Behadling av svamp på tungan

Min lille kille har "torsk" på tungan....vi penslar med vichy vatten x flera....men tycker väl inte att det blir något bättre direkt.....
    E det någon annan som sitter inne med fler tips så tar jag tacksamt emot.....
    sen en fundering tilll....då det är svårt att hitta vichyvatten i alla affärer funderar jag på om loka naturell eller liknande fungerar lika bra som vichyvatten......någon sm vet???

*funderar vidare*

* * Lycklig * *
  • Svar på tråden Behadling av svamp på tungan
  • mammamoo

bikarbonat me vatten som man kokar upp... kommer dock inte ihåg va mycke. ring till sjukvårdsupplysningen dom vet..

min flicka hade det och när vi testade bikarbonat så gick det över.

sen om det inte går över då heller så fins det ett medel på bvc som dom penslar på. brukar inte behövas i de flesta fall

• Janne77

Fråga bvc om medel mot torsk, jag fick ett (jättelila) medel som fick torsken att försvinna på ett par dagar.

• vill ha fler barn

Min son hade torsk och det hjälpte inte att bara pensla med en tops. Jag tog en kompress, doppade i vichy och torkade ut ordentligt. Beläggningen lossnade och torsken försvann.
    jag fick slut på kompresser och letade fram en gammal tunn kökshandduk och klippte bitar av den... perfekt.
    Torka flera gånger per dag.

• mammamoo

vi tog oxå kompresser. när d va slut tog ja gasbinda runnt fingret. hjälpte inte att bara pensla. fick torka bort beläggningen så gott ja kunde

• sunny79

okej...tack för tipsen....har kört med tops men får väl testa med kompresser eller kökshandukar nu då

sen bikarbonat blandning...hum....¨låter väl värt att ringa sjukvårdupplysningen....

* * Lycklig * *
  • ALisaE

Såhär står det på sjukvårdsrådgivningen: Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man kan använda tops och pensla i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten.

• Michas

Ger samma tips

vill ha fler barn skrev 2008-07-04 23:32:43 följande:

Min son hade torsk och det hjälpte inte att bara pensla med en tops. Jag tog en kompress, doppade i vichy och torkade ut ordentligt. Beläggningen lossnade och torsken försvann.jag fick slut på kompresser och letade fram en gammal tunn kökshandduk och klippte bitar av den... perfekt.Torka flera gånger per dag.
  • mammamoo

hos oss på mvc rekomenderar de först wichyvatten, den gammla sorten för den nya saknas det bikarbonat i som är den effektiva ingrideiensen. så bikarbonat vatten ger samma verkan, men mer effektiv än wichy.

jag pratade med mvc för att få "recept" och även sjukvårdsrådgivningen.

• sunny79

......som sakt...bikarbonatvatten...låter intressant...måste testas

* * Lycklig * *
  • mammamoo

ja gör det :)

glömm inte att behandla dina bröst också om du ammar

• Ellenor

Vår son har inte fått det ännu. Men alla vi känner som har barn som har haft torsk säger att dem måste torka bort beläggningen, det hjälpte inte att bara pensla på.

• vill ha fler barn

bikarbonat funkar bra. rör ut i lite vatten.
    (Det funkar mot halsbränna oxå. ta en tsk och blanda m lite vatten... drick)
    Man behöver väl inte nåt recept på det.. bara blanda så du tycker det verkar lagom. Det är ju inga stora doser vi talar om... då hade ju vichy smakat pekka!

Svar på tråden Behadling av svamp på tungan