• Med två små

All denna jäkla 80-talsfuru - vad göra?

Jag förstår mig inte på hur folk tänkte när de byggde sina hus runt 1980. Varför, VARFÖR vill man ha furufärgade tak, lister, panel på väggar, tak, dörrar och golv?

Vi funderar på att köpa ett hus byggt vid den här tiden furun till trots. Vad kan man göra? Funkar det att måla lister och dörrar med vit färg? Och vad gör man med den obligatoriska 80-talstrappan i - ja, gissa vad - furu?

Huset är dyrt så vi har i så fall inte råd med någon jättedyr renovering.

Tacksam för idéer!!

• Svar på tråden All denna jäkla 80-talsfuru - vad göra?
  • Lilith74

Måla vitt - men glöm inte shellack på kvistarna!! Annars får ni väggar och tak som ser ut att ha fläcktyfus efter ett par år. Måla trappan också, målar man vartannat steg går det att gå upp ändå. Furu är hemskt. Det känns som att vara i en bastu. Min pappa inreder fortfarande allt med kvistig furupanel - jag kan inte förstå varför.

• Matilda07 och Moa08

Hihi här är en till som hatar furu!! När jag ser ett hus med furu-inredning börjar min hjärna liksom automatiskt fundera över vad man skulle kunna göra åt eländet!!

Jag tycker att man kan måla tak, dörrar och lister vita, väggpanel ganske i en lite gråvitare ton och i trappan kan man lämna själva trappstegen i furu och måla resten vitt eller i en annan ljus ton.
    Hatar furu,det känns som att sitta i en bastu! men tycker däremot att ljus träpanel är skitsnyggt!!

• MrsQ

VITT VITT (eller beige eller ljusgrått)

Här hemma har jag; Grönt trä, brun/orange trä, rött trä, ljusgrönt svampat trä, gult trä, träfärgat trä, vitlaserat trä....

• Gyllan

Furu är inte speciellt snyggt, men i alla fall praktisk när man ska upp med tavlor och hyllor

Något som blir väldigt fint är att lasera panelen. Så ser man fortfarande träets ådring osv men det blir vitt (eller vad man nu vill ha för färg) och snyggt. Vi har precis byggt en ny stuga på landet som vi inrett med träpanel och sedan laserat vitt. Det blev supersnyggt, nästan så man skulle vilja la lite furu hemma bara för att kunna lasera...

• MrsQ
    Lilith74 skrev 2008-07-04 23:43:42 följande:
    Måla vitt - men glöm inte shellack på kvistarna!! Annars får ni väggar och tak som ser ut att ha fläcktyfus efter ett par år. Måla trappan också, målar man vartannat steg går det att gå upp ändå. Furu är hemskt. Det känns som att vara i en bastu. Min pappa inreder fortfarande allt med kvistig furupanel - jag kan inte förstå varför.
    Får jag fråga dig tror du man måste ha shellack på redan målat trä?
  • Med två små

Men oj! Här gick jag och hängde tvätt och när jag kom tillbaka hade jag massor av tips redan. Härligt!

Lilith: Ja, det känns absolut som i en bastu. (faktum är att det finns en bastu i huset också, och den kan få vara i sitt ursprungliga skick :) )

Shellack hade jag ingen aning om att man måste använda, så det var tur att jag fick veta det.

• Viewsonic

Jag målade det vitt och det blev skitsnyggt. Mycket jobb bara.

dator heter det. datOR...
  • Glada L

Jag säger också att måla det vitt!
    Sedan kan man ju ha några fondväggar (vet att det är "ute" med fondvägg men gillar det ändå!) i en söt ljus pastell färg eller beige, bara för att bryta av det..
    Såg på Äntligen hemma för någon vecka sedan och då målade de en trappa i svart! Hade vita väggar i övrigt och det blev jättesnyggt! Speciellt när de ställde en grön golvväxt i närheten, det framhävde det stilrena i allt.

• skåne tjej

Kan inte sägas tillräckligt många gånger:

VITT VITT VITT VITT VITT VITT VITT

kommer bli jättestor skillnad, fräscht och fint!

First God created man, then he had a better idea...
  • Wren

jag säger som de andra, måla vitt! och glöm inte taket om det också är i trä.

mina föräldrar målade en panelvägg och taket i köket och det blev ett helt annat rum, luftigt och ljust. (sen bytte de från mörka träluckor till björk, det hjälpte också till lite)

Svar på tråden All denna jäkla 80-talsfuru - vad göra?