• Vattukvinnan

Tänkte göra egen plommon och päron puré, tips och råd tack

Max är 4 månader och jag tänkte göra egen puré åt han.
    Är det bara skala av päronet och skära det i mindre bitar och i med det i mixern???

Då jag gör potatispuré så brukar jag blanda i mjölk och margarin

• Svar på tråden Tänkte göra egen plommon och päron puré, tips och råd tack
  • Multignutten

Jag har kokat päron och äpple innan jag mixar men det fungerar säkert att mixa dem råa. Har också haft i lite kanel i äpplepurén och kardemumma, blir lite roligare smak.

• jorialel

Har också kokat päronet först, samma med katrinplommon.

• bambigirl

Katrinplommonpure har jag gjort genom att bara koka upp snabbt och sen mixa. Den blir dock inte lika slät som den köpta. Min dotter som var 6 månader hade dock inga problem med de små skalbitarna.

• Vattukvinnan

Har gjort päron nu, ska köpa hem plommon nån dag
    Tack!

• GuteCarra

Jag brukar blanda katrinplommon och aprikoser för att få lite roligare smak.Lägger dom i blöt över natten, sen pressar jag dom en och en mellan fingrarna för att kolla att de inte finns några kärnrester kvar. Kokar dom och sen mixar jag allt i matberedaren. Späd med lita av kokvattnet till lagom konsistens.

Ett tips är att frysa in i istärningskuber. Vi tinar upp 2 kuber och har på kvällsgröten :)

• Jonsi

Har aldrig tänkt på att koka päronen, det kanske man ska? Brukar skala och riva på rivjärnets "fina" sida. Sonen gillar det och verkar inte ha mått dåligt av okokt.

• bambigirl

Jonsi: Jag brukar bara mosa päron med en gaffel. Fast pure skulle jag inte kalla det, det tycker jag är kokt mosat päron.

• Multignutten

Nu när sonen äter mat med bitar i, kokar jag äpple och päron och mosar grovt med en potatisstomp. Bitarna är stora men de är så mujuka att det inte är någon fara och han gillar det. Gjorde en laddning med kanel och kardemumma häromdagen och det frös jag in i istärningslåda, smidigt att ta fram till efterrätt. Brukar blanda med yoghurt eller filmjölk, gillar skarpt av sonen!

Svar på tråden Tänkte göra egen plommon och päron puré, tips och råd tack