• Iluna

Vilket vin ska man dricka om man vill lära sig att tycka om?

ja vet de låter helt fel, man måste ju inte dycka om vin. Me ja vil verkligen lära mig de, tycker de är en social grej på middagar och med sin älskling...Har prövat några men får bara kvälvningar, trots att ja blandar med sockerdricka...
    så ahr ni några tips på bra viner, ganska söta???

• Svar på tråden Vilket vin ska man dricka om man vill lära sig att tycka om?
  • bellanbus

Vitt vin för det första, sedan något Riesling vin, de brukar vara goda om man inte tycker om vin från början!

Toys and flavours....tjoss
  • mrskensington

Du kanske ska prova dessertvin? En liten skvätt till några fina chokladbitar, kladdkaka, crème brulée eller vad du nu tycker om. Fråga på systemet vad som passar bäst till det du vill äta.

• Zezana

Ett extremt gott sött vin är Asti cinzano (tror det stavas så)..
    Är ett mousserande vin som iaf jag är helt frälst i..

Kostar 69:- flaskan (sist jag köpte iaf, var iofs ett tag sedan nu eftersom jag är gravid)

• Champagne

Champagne

Be young, have fun, taste La Grande Dame
  • Saskia

Jag tycker inte du ska försöka lära dig detta men om du nödvändigt vill så kan jag rekommendera "Casal garcia", supergott, innehåller lägre alkoholhalt än andra viner.

• Gossa
    Zezana skrev 2008-07-05 14:44:23 följande:
    Ett extremt gott sött vin är Asti cinzano (tror det stavas så)..Är ett mousserande vin som iaf jag är helt frälst i.. Kostar 69:- flaskan (sist jag köpte iaf, var iofs ett tag sedan nu eftersom jag är gravid)
    Precis den jag också tänkte på.Riktigt mumma
    flower power
  • o0Mia0o

vita viner brukar vara lättare att lära sig tycka om
    läs på hyllkanterna och leta efter halvtorra, friska och fruktiga viner. viner som står att de passar till fisk, vegetariskt, skaldjur och som sällskapsvin brukar vara ganska lätt druckna

prova en riesling!

• Nyfiken gul

Vitt vin ska du testa!

o undvik sura viner med hög alkoholhalt. Ta hellre något mer "blöjaktigt".

jag rekommenderar Blu Nun.

o drick vinet riktigt kallt.

Be gärna personalen på systemet om hjälp. oftast köper man fel viner själv när man ska köpa och har inte riktigt koll på sortiment eller hur man dricker vinet eller till vad.

o blanda inte med sockerdricka , det smkar ju fan då....  drick hellre lite isvatten på sidanom.

• mrs Elliott

Testa Lambrusco.Ett sött mousserat rött dessertvin,finns i vitt också.Det var det första rödvin jag drack.Jag och mamma har fortfarande lambrusco-kvällar:)
    Nu föredrar jag tyngre viner.Siglo är jättegott.gillar även Penfolds.

• Skottan

När jag lärde mig dricka vin köpte jag billiga sorter med typ 8% alkoholhalt, typ black tower. Sen hade jag frusna hallon i och sockerdricka.
    Nu gillar jag vin, men har extremt svårt för söta viner.

• lalasmama
    Skottan skrev 2008-07-05 18:19:14 följande:
    När jag lärde mig dricka vin köpte jag billiga sorter med typ 8% alkoholhalt, typ black tower. Sen hade jag frusna hallon i och sockerdricka. Nu gillar jag vin, men har extremt svårt för söta viner.
    ja.. black tower är väldigt sött & gott, testa de!!
  • Mcmajjsan

gazela är UNDERBART och jag gillar inte vin. =)

• pepsimax

Håller med en del andra här Asti Cinzano,även La salle kan jag tipsa om

• Prinsessan på alerten

Jag får också kväljningar om jag blandar med sockerdricka. Vin hör helt enkelt inte ihop med sockerdricka - så skippa den! Jag tycker faktiskt att RÖTT vin är mer lättdrucket än vitt vin. Jag skulle tipsa om att börja med något som varken är fylligt eller strävt, t.ex. Beaujolais Royal(nr 5408). Det kostar bara 60 kr för en flaska, så det kan det kanske vara värt.

• OnMyWay

Jag började med foot of africa.. super gott och billigt..

Mamma till tvillingarna Adama och Awa
  • de blir en flicka

när jag träffa min sambo tyckte han inte om vin vilket jag gjorde o de var väldigt tråkigt o gå ut o äta.
    han tog en öl o jag ett glas rött....
    varje gång smakada han lite o var gång var de sama sak nä, de var inte gott.
    Tills en dag då han bad om ett glas så gå till systemet o be om en flaska 7126....
    kostar typ 60kr!

nu dricker han vin som aldrig förr =)

Chella vårt under!
  • FruSundahl

Jag köper mousserat vin (heter det så? kolsyrat iaf)

Med smultronsmak eller jordgubbssmak. Har vant mig allt eftersom.

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Vattenmelonen

Finns ett vin som heter Inside, väldigt lättdrycket. Kostar ca:65 kr. Finns ej i sortimenetet på vårat system men går att beställa hem, tar ca. 3-4 dagr.

• biaw

vitt vin, definitivt portugisiska vino verde viner!!
    eller givetvis champagne.

röda...hmm mycket svårare, men gå upp lite i prisklass, dvs köp för runt hundringen.. typ..
    Beaujolaisviner kan också vara ganska lätt att dricka..hmm.. svår fråga..supersvår fråga..

Svar på tråden Vilket vin ska man dricka om man vill lära sig att tycka om?