• Lisse

Fiskpinnar och potatismos

Fiskpinnar med potatismos, är det onyttig mat? *hoppas inte* Jag äälskar verkligen det och vill inte ge upp den maten inför min vikt nedgång.

• Svar på tråden Fiskpinnar och potatismos
  • Tindrande

nej, varför skulle det vara onyttigt?
    Du behöver ju inte ens steka fiskpinnarna i smör längre, och i potatismoset är det ju bara att skippa eller ta mindre smör.
    så ät på du, och visst är det gott!!!!

• Lisse

Tack för svar!! Jag har hört nånstans att det är ganska onyttigt, men det är som du säger, det är ju bara att skippa smöret.

• snart tre

Panerad fisk är inte nyttigt - paneringen drar upp jättemycket onödigt fett. Och potatismos är bara luft och blodsockret att gå upp för att sedan falla jättesnabbt och då blir man hungrig igen.

Bättre att äta fisk utan panering och fylla ut tallriken med mycket grönsaker som komplement till fisken och potatismoset. Då håller du dig mätt längre och slipper få blodsockerfall.

• snuttan2

mmm. nu vet vad jag ska äta till middag i dag!!! tack för tipset!
    mycke lingon till vill ja ha

• biomedbonus

fiskfinnar nog onyttigt de är ju panerade all panerad mat ses väl minde nyttig? och moset? ja de beror väll på hur du lagar det ...de blir onyttit om du andvänder smör o röd mjölk/grädde .

• uniMog

beror lite på
    fiskpinnar innehåller oftast rätt bra med fett och potatismos kan göra detsamma.
    Paneringen suger dessutom upp massa fett om man lagar dem i fett.

• Lycklig med Grodd

Kan inte tänka mig att det skulle vara onyttigt.
    När jag äter hemlagat potatismos äter jag mycket fler potatisar än jag skulle gjort om de inte varit i moset.

Du kan ju använda sojamjölk istället för vanlig mjölk ocksaa.
    Det gör jag jämt och det är verkligen jättegott.
    Ett annat tipps är att bland i färska hackade örter precis innan moset serveras. Supergott!!

Tyvärr kan jag inte äta fiskpinnar längre p.g.s allerier, men det är absolut en av mina favoriträtter.
    Mmmmm med gröna ärtor och remouladsaas, lingon och majjonäs MMMMMMMMMM!

Skulle i saafall vara majjonäsen och remouladen som inte vore saa nyttig...

• Åke Vilse

Kör fiskpinnarna i ugnen på galler så slipper du steka dem i smör. Kolla fettinnehållet på pinnarna. Det varierar kraftigt från märke till märke.

Gör potatismos på lättmjölk och utan smör i så är det väl inga problem!

• Karpet

Hemgjort potatismos kan man ju göra i ordning på ett nyttigt sätt. Koka bara upp potatisen blanda in lite lättmjölk och blanda sedan in t ex bladspenat, morötter, broccoli etc. Det behövs för att det ska finnas någon som helst näring i det.

Fiskpinnar är inte speciellt nyttigt, något som är lite bättre är panerad rödspätta. Detta om du panerar själv såklart eftersom man då använder mindre mängd panering oftast. Dessutom ska du inte steka i något, utan använd en teflonpanna.

• Tindrande

de nya fiskpinnarna från felix eller vad de nu heter har ju så man inte behöver steka dem i smör....de står så på paketet....att de ska vara fettsnåla.

Svar på tråden Fiskpinnar och potatismos