• Ayya

Huggormsbett?

Vi har så himla mycket huggormar där vi bor och jag är livrädd att hundarna ska bli bitna.

Idag så kräktes min 2 åriga blandrashund för första gången under sin livstid och han är lite hängig och ser moloken ut. Är livrädd för att han ska ha blivit biten.

Jag har försökt få tag på vår veterinär men inte lyckats.

Hur orolig bör jag vara?

• Svar på tråden Huggormsbett?
  • Andrea91

min första tanke är framför allt att ge hunden mycket vatten

• Annielee

Typiska symtom för ormbett är att de svullnar upp någonstans, ofta i nosen eller i någon tass så det låter inte som något ormbett i mina öron iallafall.

Och att hunden kräkts en gång skulle jag inte heller oroa mig särskilt mycket för...han kan ha ätit något olämpligt bara. Men fortsätt och håll koll på att han äter och dricker och får behålla maten. Man kan gärna ta tempen på hunden också med en vanlig "människotermometer". Hundens normala temperatur är 38-39 grader.

Fortsätter han kräkas eller har feber skulle jag kontakta veteriänär. Men annars skulle jag våga avvakta. Lycka till!

• Ayya

Är absolut inget fel på min jycke . Som vanligt har jag överreagerat och oron har rusat iväg. Han mår som en prins. Fick en halv portion kvällsmat och vi har varit och gått en kortis. Ska ta en kortis till nu på kvällen så han får bajja av sig lite .

Svar på tråden Huggormsbett?