• pajas01

    måste man ha ägg i hamburgare (ska grilla dem)

    så nu har vi ett 3 världskrig hemma för att vi e ebåda envisa som åsnor.. ska man ha ägg i hamburgare eller inte..

    vad gör ägget i hamburgaren är de den som håller ihop det
    TACK TACK TACk

  • Svar på tråden måste man ha ägg i hamburgare (ska grilla dem)
  • Mcmajjsan

    Ägget håller juh ihop allt. Så vill man inte ha en smulig burgare skulle jag rekommendera ägg (Om ingen supermorsa därute har annan lösning =D)

  • Fröken Sophia

    Det beror lite på. Jag brukar köra nötkött, ev blandat med lite gris (dvs 70/30) och bara platta ut burgare och steka - utan något alls i dem. Och det brukar fungera bra, ibland de gå lite i sönder, men inte mycket, man får vända och hantera dem varsamt

    Men annars är väl äggulans funktion att binda samman smeten lite.

  • emeliasmamma

    Tapetklister....

    Nä, men ägg binder ju samman smeten, särskilt bra om man ska typ grilla på galler... Men blanda smeten ett bra tag, det håller ihop mycket bättre då! Lycka till!

  • Night Angel

    brukar inte ha ägg i.


    det finns ingen väg till lyckan.den finns i ditt inre!
  • Tecken

    Jag brukar aldrig ha ägg i. Jag har faktiskt hört att det finns enzymer i ägg som tar sönder "trådarna" i köttfärsen, så att ägget faktiskt gör att det håller ihop ännu mindre. Men vad vet jag, jag är inte födoämnesexpert

  • Chivaz

    Har i ägg om jag har hemma, annars ströbröd blandat med vatten som också binder bra.

  • Mrs Oudad

    Jag har aldrig ägg i... bara kryddor, lök och persilja...

  • Wilmis07

    Har aldrig ägg i,bara nötfärs.krydor och en liten skvätt vatten.Blir jättebra!


    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • Venna

    Mina hamburgare smular alltid sönder om jag HAR ägg i. Så numera kör vi bara på nötfärs eller blandfärs och massa kryddor...Funkar perfekt!

  • Grannen

    Har inte heller ägg i. Däremot flytande rök, men det är bara för smaken. Ett tips för godare hamburgare!

  • Pilgrimka

    Jag lyssnade faktiskt på meny i P1 om detta.
    Enligt den kocken som var med så är ägg i färsbiffar, köttbullar m.m. en kvarleva från förr när färsen man malde var grövre och därför behövde ett sammanbindande medel.

    Så nu vet du varför man historiskt har haft ägg i smeten och kan välja själv hur du vill göra

  • MrsQ

    Jag gör det godaste hamburgarna! (enligt min vänkrets!) även barna älskar dessa

    Jag blandar i pesto (ganska mycket!) och chilisås.

    Mmmmmmmmmm de blir kryddiga och jättegoda. Inte starka, så barnen kan äta dem.

    De håller ihop fint. De blir lite kladdiga

  • Jagellerdu
    MrsQ skrev 2008-07-05 21:58:03 följande:
    Jag gör det godaste hamburgarna! (enligt min vänkrets!) även barna älskar dessa

    Jag blandar i pesto (ganska mycket!) och chilisås.

    Mmmmmmmmmm de blir kryddiga och jättegoda. Inte starka, så barnen kan äta dem.

    De håller ihop fint. De blir lite kladdiga
    Vilken typ av pesto? Röd? Och vilken typ av chilisås?
  • pierre39

    Hej, låt oss klargöra kring färs, ägg och bacon. I Sverige ha vi inte samma styckdetaljer som USA, australien & japan har. Vi kommer upp till en maxgräns på 10% fetthalt i vår färs, vilket gör hamburgare väldigt torra och svåra att hålla ihop. samt ger det en smak utav pannbiff. Sverige lagomt föreslår att binda färsen med ägg. Vilket igentligen är fettets syfte. Så väljer man att binda färs med ägg så gör ni en torr hälsoburgare. alt.2 är att mala ner bacon eller fläskkött för att öka fetthalt, då behövs inget ägg i smeten, samt att du får godare smak på burgaren. SEN finns det svåra och korrekta alternativet...Det är att köpa styckdetaljen Shortribs (revbensstek). En styckdetalj som INTE finns att få fram i Sverige, utan måste beställas via en leverantör. T.ex. gourme foods i Sthlm. Denna styckningsdetalj har en fetthalt på 20% och används i Amerikanska hamburgare.

Svar på tråden måste man ha ägg i hamburgare (ska grilla dem)