• marie s

Oregelbunden ägglossning

Hej.
    Tänkte att de finns någon som kan svara på mina funderingar???
    Har som regel mellan 40-45 dagars menscykel...
    Har börjat ta ägglossnings tester varje dag nu o hade enligt dem ägglossning nu den 28 juni!!Blir lite fundersam eftersom jag aldrig har så kort cykel.Kan man ha så här oregelbunden ägglossning??Min senaste mens började den 12 juni..
    Jätte tacksam om någon har en bra förklaring.

• Svar på tråden Oregelbunden ägglossning
  • Snart vår tur

Du har alltså ägglossnig på dag 16 eller räknar jag fel? Då bör du ha en 30 dagars cykel (man får i snitt mens 14 dagar efter äl). Är frågan om man kan ha en så oregelbunden ägglossning? Ja, det är jättemånga som har oregelbunden mens - så det är klart man KAN. Men det är inte normalt. Vänta några månader o se. Den kanske börjar stabiliseras.
    Jag hade cyklar på 40-45 dagar oxå innan under kanske ett halvår, sen stabiliserades det under nåt år, sen gick det tillbaks till lååånga cyklar. Det visade sig vara HÖGT PROLAKINVÄRDE. Så när jag ligger högt i prolactin över 850 så har jag långa cyklar, ligger jag normalt (under 450) så ligger jag på 30 dagar.
    Det kan vara massor av hormonstörningar som kan rubba cyklen's längd. Stress eller över/under-vikt kan oxå bidra.

• marie s
    Svar på #1
    Jag har liksom alltid haft en cykel på 40 till 45 dagar..Ägglossningen brukar komma ganska sent..Blev väldigt fundersam när de mätte för ägglossning på dag 17!!!har aldrig så kort cykel..??men viss de kan ju va en rubbning just denna månad också..men om man har någorlunda regelbunden mens kan ändå ägglossningen va oregelbunden då??
  • Snart vår tur

Nej, man har alltid mens 14 dagar efter ägglossning. Det kan diffa några dagar bara. Så mens o ägglossning går hand i hand.

• Dollars matte

Att du får fullt utslag på äl-test betyder tyvärr inte alltid att ägget släpper, det säger bara att LH-hormonet är tillräckligt högt för att tyda på att det finns en mogen äggblåsa. Men om du får mens ca 2 v efter utslaget så kan man vara hyfsat säker på att det stämde. (eller om du får ett plus på gravtestet istället så är det helt säkert! )
    Tiden från mens fram till äl är inte konstant, det kan variera. Men från äl till mens är ska antalet dagar ska alltid vara detsamma för dig som individ. Det är dock olika för olika personer, men ca 10-16 dagar anses väl som normalt,  Bara att vänta några dagar till och se.

Läs gärna på om tempmetoden och kombinera med äl-tester, så får du ett "kvitto" på att ägglossning har skett!

alien beräknas anlända 24 november
  • marie s
    Svar på #4
    Jaha,trodde man hade ägglossning till 100% om de visade fullt...Men två dagar efter visade de bara ett streck igen..
    Får börja kolla varje dag igen nu fram till mensen börjar, att jag inte går miste om DEN dagen..de skulle irritera när man vill ha varje chans man kan få...Vad bra de är ändå att dessa sidor finns så man kan få lite råd!!
    Tack
  • marie s
    Svar på #5
    Nu idag visar de på ägglossning igen?????? Jag fattar inget.Tog ett grav test också men de va så neg att ingen kan ha fått ett så neg test förut..
Svar på tråden Oregelbunden ägglossning