• viburnum

Hur länge ska barnet sitta i grodposition i sjal?

Finns det någon gräns (barnets vikt eller längd) på när barnet ska sitta med benen utanför i sjalen istället för i grodposition? Vi använder en Looma Sino trikåsjal med korsknytning.

• Svar på tråden Hur länge ska barnet sitta i grodposition i sjal?
  • gosmamman

jag är ingen expert på långsjalar och knytningar (har andra sjalar) men både i easyhug och ringsjal så sitter dom ju i grodposition fast benen är utanför. Tyget ska väl alltid vara "knäveck till knäveck" och då blir det ju automatiskt grodposition.

• MuminMy

Om du menar att benen kan "sticka ut" och gå vid sidorna på bäraren istället för att vara uppdragna så brukar det vara lagom att byta till det när barnet är sisådär 3 månader, om inte barnet protesterat tidigare

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • PrettyUgly
    MuminMy skrev 2008-07-06 21:40:47 följande:
    Om du menar att benen kan "sticka ut" och gå vid sidorna på bäraren istället för att vara uppdragna så brukar det vara lagom att byta till det när barnet är sisådär 3 månader, om inte barnet protesterat tidigare
    Varför kan man inte ha benen att sticka ut på en gång? Är det dåligt för barnet?
  • MuminMy
    PrettyUgly skrev 2008-07-07 01:25:13 följande:
    Varför kan man inte ha benen att sticka ut på en gång? Är det dåligt för barnet?
    Nej då, men ofta är det svårt att dela på benen tillräckligt för de pyttesmå bebisarna (beroende också på hur mamma är byggd *ler*) så många tycker det är bättre att ha benen helt innanför till en början.
  • viburnum

Åh, tack för svaren! Har inte varit inne här på några dagar, därför har jag inte svarat. Det var precis så jag menade, när man kan börja ha benen utanför. Då kan vi börja med det nu då.

Går det att ha bebis framlänges i sjalen också? Kan man börja med det vid tre månader också?

• MuminMy
    viburnum skrev 2008-07-11 10:50:46 följande:
    Åh, tack för svaren! Har inte varit inne här på några dagar, därför har jag inte svarat. Det var precis så jag menade, när man kan börja ha benen utanför. Då kan vi börja med det nu då.Går det att ha bebis framlänges i sjalen också? Kan man börja med det vid tre månader också?
    går och går.. du kan ha barnet i något som heter buddha-ställning men då får man inte den rätta rundningen av ryggen + att det blir tungt för dig.

Det finns ingen anledning att bära barnet framåt före 18 månaders ålder - och då bär man det på ryggen.
Svar på tråden Hur länge ska barnet sitta i grodposition i sjal?