• humbela giz what ever u call me

Undulat.....

Har en inneboende undulat som blev ensam i våras.
    Ca 2 år gammal....
    Döm av min förvåning när jag såg att medelåldern ligger på 10-12 år
    Så stakarn borde ju så klart få en kompis....
    Kan jag gå in på zoo och köpa en och "hiva in i buren" eller måste jag hitta en jämngammal polare? eller är det helt kört att ge den en kompis?
    Han har ju förvisso massa sälskap av oss men känner mig som en skurk at låta han/hon/den/det vara själv så många år.

• Svar på tråden Undulat.....
  • Andrea91

är den blåaktig eller rosaaktig ovanför näbben?

har själv haft två honor en gång i tiden men de bara bråkade så vi fick sätta de i var sin bur i samma rum för annars blev de deprimerade

• stjernfall

Jag har för mig att jag läst att man kan köpa en hona och en hane. Dom lägger inga ägg om dom itne har ett speciellt bo där dom kan sitta på dom i lugn o ro.

Hm, fast jag skulle inte lita på det jag säger för jag har noll erfarenhet

• stjernfall

Såhär står det på den här sidan www.tassaromorrhar.se/fagel_undulat.htm

"Undulater är sociala fåglar och behöver sällskap. Om man vill kan man köpa en undulat först, ägna den mycket tid och ge den mycket sällskap, för att få den tam. Därefter kan man köpa till fler undulater. Om du dock inte har så mycket tid att ge din undulat, är det bättre att redan från början köpa flera undulater. En undulat som lämnas ensam långa stunder utan vare sig mänsklig kontakt eller undulatkompisar blir olycklig! "

• Gnista

Om det är en grabb du har (blå över näbben) kommer han lätt acceptera en tjej, både ung som gammal. det är bara att släppa in henne. Om det är en tjej du har (rosa över näbben) vill hon ha en ung kille, så ung som möjligt. Hon kan ibland vara lite stökig mot honom i början. Blanda inte samma kön, då blir det antingen bråk eller så sitter dom bara i varsin ände av buren och tjurar (och har ingen glädje av varandra).

• wanderer

Problemet är att om du köper en undulat i en zoobutik kan du ha sån otur att den har en latent sjukdom, som kan bryta ut vid stressen det innebär att flytta.
    Rekommenderar att du i första hand försöker få tag på en seriös uppfödare men går inte det så ska du ju självklart vända dig till en butik så din undulat får en ny kompis.
    Dock sägs det att man bör ha den i karantän typ 4 veckor eller nåt ifall att den har just en latent sjukdom.

Förresten, om undulaten har blå vaxhud= hane. Är vaxhuden rosa/beige/brun=hona.
    Kan även rekommendera www.undulatportalen.se Finns jättebra info om undulater och vad man ska tänka på när man köper en kompis.

• humbela giz what ever u call me

stirrar och stirrar på fågeln...... ser varken blå eller rosa ut över näbben (den är knallgul, vita kinder och guldfärgad näbb)
    även över näbben åt det guldiga hållet, så det kanske är en hona då?

Då blir det att leta uppfödare i första hand...tackar=)

• wanderer

Hmm, är vaxhuden inte åt det blåa hållet så bör det ju vara en hona du har.
    Honornas vaxhud kan nämligen ändra färg emellanåt. Alltså ibland är den mer mörkbrun (när de är i häckande stadiet eller vad man nu kallar det. *hrm*) och annars mer rosa-beige.
    Lycka till, hoppas du hittar en go kompis snart. :)

Svar på tråden Undulat.....