Vad tänka på när man ska bygga nytt badrum?
I augusti ska vi äntligen bygga badrum på övervåningen. Undrar nu om det finns någon här på fl som byggt nytt badrum och som kan ge värdefulla tips och råd om vad man ska tänka på!
I augusti ska vi äntligen bygga badrum på övervåningen. Undrar nu om det finns någon här på fl som byggt nytt badrum och som kan ge värdefulla tips och råd om vad man ska tänka på!
Puffar på....
Vi kan ge er tips har precis byggt om vårat haft en fuktskada så vi fick riva ut allt till grunden o sen bygga upp allt igen. Kan skriva ner lite sen när maken har tid återkommer för jag har inte allt i huvudet vad han har gjort
Tänk på var ni placerar toastolen. Inte roligt för en herre att stå under snedtaket! Ett takfönster ovanför kan ju göra upplevelsen helt annorlunda
Vi gjorde om vårt badrum i höstas efter en vattenskada.
Det är så mycket man ska tänka på, allt i från vilka hantverkare man ska anlita, budget, vad man kan göra själv osv. Vi tog hantverkare som försäkringsbolaget anlitade och nu i efterhand hade jag nog fått in flera offerter från många ställen istället för första bästa. Inget fel på badrummet men dom kom aldrig när dom skulle och det var riktigt, riktigt irreterande!
Vi byggde ut vårt badrum med 1 m och det gjorde en enorm skillnad, förut fanns det bara plats till antinget ett badkar eeller en dusch och vi ville ha båda.
Kika gärna in i mitt galleri finns några bilder där!
Använd neutrala färger på kakel eller våtrumsvägg så kan ni blaffa på med färgglada mattor ,duschdraperier etc....
Tack för svar! Mer, mer!!!
Jag önskar att vi hade byggt in en hylla i duschen att ha flaskor och sånt i. Nu har vi satt en tvålhylla i rostfritt stål på duschdörren. Det funkar men inte alls lika snyggt. Är nöjd med att vi valde vitt matt kakel. Man ser inte vattenfläckarna så tydligt som när vi hade blankt. Inte snåla på duschutrymmet. Vi har 90x90 cm i stora badrummet och sen mindre på lilla toaletten.
På vår blogg kanske du kan få några tips. http://huset2007.blogspot.com/ Vi håller på och bygger. Ett smart tips är att ha mörkt golv med mörk fog som inte ser smutsig ut som det ofta gör när man har ljus fog. Vårt badrum är på övervåningen med snedtak. Vet inte om ni har snedtak men i så fall är det smart att bygga ut toaletten som vi gjort. Då slår man inte i huvudet samtidigt får man en hylla uppepå utbyggnaden där man kan ställa något fin ljus eller liknande. Ett annat smart tips är att köpa kakel, allt annat material och arbetet från ett och samma ställe. Då kan de ge er garantier på hela arbetet.
Tänk på att det antagligen kommer att kosta sisådär 30% mer än den första kalkylen. (baserat på en stoooor mängd rundfrågningar i bekantskapskretsen)
Välj hantverare på omdöme från andra. Om inte nån ni känner vet nån bra, kolla telefonkatalogen och ring firman och be att få numret till nån av deras gamla kunder.
Lite läsvärt för badrumsbyggare:
www.byggahus.se/bygga/badrum.htm
www.byggahus.se/varme/svar_badrum.htm