• MiaBu

öroninflammation + flyga?

Kan barn flyga då de har inflammation i örat? Sonen är 1,5 år gammal och fick diagnosen igår, fredag, och dricker pencilin nu i två dagar. Flygresan är planerad till måndag eftermiddag.

Läkaren ska ha sagt till min make att det är okej att flyga men det låter lite konstigt och jag hittar ingen info om det på nätet.

Någon som vet?

• Svar på tråden öroninflammation + flyga?
  • sommarkärlek

min son fick öroninflamation dagen innan vi skulle flyga. vi sköt upp resan 2 dagar och det gick jättebra. han hann äta pencilin 2 dagar innan resan och han verkade inte ha några känningar. han var 1 år då.

• MiaBu

tack för svaret. ha kommer ju ha ätit pencilin i 3,5 dagar innan

• Isalel

Ska nog inte vara nå problem, har ett öronbarn :)
    Tänk dock på att ha med mycket blöjor eftersom att dom kan bli ganska dåliga i magen av pencilinet!

• Gladabarnensmamma

Nja, skulle nog inte ta risken... när vår första var 10 månader flög han med öroninflammation och landningen var för honom något aldeles fruktansvärt, stackarn (på väg hem fr. semestern, vi visste inte att han hade ö.infl).

läkaren behöver ju kolla hela 2v. efter antibiotika om öroninflammationen läkt - så även om han kan lämna med flyg finns det risk att det hela kommer tillbaka (vilket tyvärr hände vår son hela 4ggr på 3 månader).

vill inte måla fan på väggen, men jag tycker ni ska kolla med ngn om öronen ser okej ut innan ni flyger...

• MiaBu

hej

det var bara den ena örat som var inflammerad i alla fall och inte så långt gången o pencilinkuren skulle vara i 5 dagar...

Han har inga problem med avföringen osv.

Flyger imorgon eftermiddag och ska sen på efterkontroll då vi landar. Tror det inte så stor fara... hoppas i alla fall..

• Snossan

Är han smärtpåverkad så absolut inte fast efter 3-4 dar borde det va ok. En fruktansvärd smärta öronvärk, har haft det minst 20 gånger själv och föder hellre barn.

• bunny75

Hej. Du har redan fått några svar att det är ok.
    När min dotter var 6 mån fick hon öroninflamation. Vi tog penicilin innan flygresan i 5 dagar. Dagen innan resan gick vi till husläkaren för att vara på säkra sidan och få klartecken. Han såg att det var rött i andra örat ???? Men det var inga poblem att flyga. Vi blev tillsagda att droppa/spraya Renässans saltlösning i näsan på tjejen strax före flygning och landning. Det skulle svalka ner örönhinnan. Nappen eller flaska var också att rekomendera vid landning.

Svar på tråden öroninflammation + flyga?