• Mamma Zara

Vad händer när fkassa och arbetsgivaren kallar till möte?

Hej!
    Är sjukskriven pga av blödningar och smärtor i bäcken och rygg, har desutom jätte mycket panikångest och sover knappt... är i v 22 nu och hart varit så här i 1,5 mån.. nu fick jag ett brev där jag ska träffa f-kassan hos min arbetsgivare nästa vecka för samtal..
    Känns lite läskigt då jag inte vet vad som komma skall..
    Jag är sjukskriven till den 22 juli och vet inget efter detta..
    Har en riktig argebigga till chef som är otrevlig mot alla, dessutom går mitt vik ut den siste aug.. hon har redan sagt till mig att dom inte kan erbjuda mig något lättare att göra än det jag har.. jobbar på ett senildement boende med tunga lyft..
    Vad ska man säga nu och vad kommer att hända?? Jag ligger och tänker på detta om nätterna.. det gör mig orolig, för jag vill INTE tillbaka dit och lyfta massa tunga männiksor utan lift..
    peppning, tips och tankar mottages gärna

• Svar på tråden Vad händer när fkassa och arbetsgivaren kallar till möte?
  • Carisma95

Är detta en del av "utredningen" om du är berättigad sjukpenning (från FK sida). Eller har du redan fått din sjukskrivning godkänd sen tidigare..?

A stumble may prevent a fall....
  • Zirup

Det låter som det är ett avstämningsmöte. Relevanta parter (oftast försäkringskassan, läkare, arbetsgivare och du, ibland stödpersoner till dig, facket och så) träffas och diskuterar din situation, hur man kan hjälpa dig och vilka insatser som du behöver. Läkaren hjälper till med det medicinska, säger om det är något man behöver prova eller om det bara att vänta ut sjukdomen. Arbetsgivaren har ansvar för att se över rehabilitering, omplacering och om det finns något annat de kan göra för att underlätta din situation. Försäkringskassan försöker samordna alla insatser och se så att situationen inte stagnerar utan att man faktiskt arbetar i samma riktning mot att du skall bli bättre. Avstämningsmötena är beslutade av regeringen men de flesta som är sjukskrivna brukar uppleva dem som ganska bra, att man inte blir bortglömd utan att det finns parter runt en som försöker hjälpa till.
    Här finns lite mer information:
    www.fk.se/arbetsgivare/rehab/avstamningsmote/

• Mamma Zara

Ok men min läkare e inte inbjuden står det.. bara arbetsgivare och fkasse tanten.. jag ska till min läkare i morgon så jag få¨r väl se vad han säger då .. Hmmm känns lite läskigt att bli "bedömd" av min otrevliga chef och tant från fkassan så utan att ha min läkare med.. Hmmm...

Jag har fått mina pengar från dem och har antagligen blivit godkänd då el??

• Zirup

Jadå, det är ingen som ifrågasätter din rätt till sjukpenning utan det är förmodligen ett försök att hitta vägar eller former för dig, att göra en planering framåt helt enkelt. Din arbetsgivare skall inte göra någon bedömning av dig men under den tiden som du är anställd så har de ju trots allt ett ansvar för dig och det är säkert därför hon är kallad.

Det går säkert jättebra! Lycka till!

• Mamma Zara

tack för lite positiva ord.. känns bara lite läskigt..man blir så utsatt helt plötsligt..

• Mamma Zara

Kommer hem efter att ha haft möte med min chef och försäkringskassan.. Oh vilken j*la häxa min chef är.. hon har sedan första sek ogillat väldigt mycket att jag är gravid..nu när vi hade ett möte idag så satt den idioten och hittade på saker.. att jag sjukat mig för att jag svimmat en dag vilket jag gjort men jag minnsann erkänt för henne att jag inte gjort detta dagen efter.. massa små saker som hon hittade på, trodde inte mina öron.. jag var så arg att tårarna rann.. kände mig så himla utsatt hon satt med 3 andra personer bakom sig den häxan.. som tur var va försäkringstanten snäll och gullig och tröstade mig..detta var rena rättegången..

nu är jag totalt utbränd och matt.. mår så jävla kasst..

• Mamma Zara

Tillägger att hon inte ens sa hej el fråga hur det var när hon såg mig... dörren var öppen och hon pratade glatt med de andra..

• Zirup

Ojdå, så obehagligt! Tråkigt att din arbetsgivare inte är på din sida. Du vet att du har rätt att ta med dig stödpersoner till sådana möten om du vill? En nära vän, din mamma eller någon annan. I ditt fall kanske en facklig representant hade varit bra just för att det verkar vara arbetsgivaren som är en del av problemet?

• Mamma Zara

Hmmm ok det visste jag inte, men det vore ju något... satt bara med tårarna brännande hela tiden... kokade av förödmjukelse..
    precis som man begått ett mord.. så behandlade hon mig..

• Zirup

Om din kontaktperson på FK var bra så ring och prata med henne och förklara hur du upplevde mötet igår och säg att du gärna tar med dig någon om du skall tvingas möta arbetsgivaren någon mer gång. Kan inte tänka mig att det skall nekas dig. Dessutom kan det ju vara bra för Försäkringskassan att få feedback på din upplevelse av mötet om det inte framgick... Deras syfte är ju som sagt att samordna mellan olika instanser och det kan ju vara bra för dem att få din upplevelse av det hela.

Svar på tråden Vad händer när fkassa och arbetsgivaren kallar till möte?