• Anonym

blodpropp

Har fått en blodpropp i benet, är det farligt och varför får man det? Ska man göra något speciellt åt det eller är det bara att låta det vara?

• Svar på tråden blodpropp
  • Anonym (hmm)

eeehh åk in och få vård. en blodpropp kan man faktiskt dö av.

sen hur vet du att du fått det?

• Anonym

Jag fick en blodpropp i benet när jag var gravid och den behandlades med Fragmin (blodförtunnande) sprutor och Hirudoid salva.
    Du bör nog kontakta läkare så rätt behandling för dig sätts in.
    Lycka till!!

• Anonym

hur vet du att du har en blodpropp?

• Anonym

Tack för era svar. Jag är inte 100% säker att det är blodpropp men nästintill, även mina föräldrar sa att det var det. Vi har mycket blodproppar i familjen och min pappa och farmor har haft hjärtattacker och stroke och sådant.
    Men jag känner inte av det nu direkt. Får kanske ringa och kolla med sjukrådgivningen eller något.

• Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2008-07-06 10:43:44 följande:
    Tack för era svar. Jag är inte 100% säker att det är blodpropp men nästintill, även mina föräldrar sa att det var det. Vi har mycket blodproppar i familjen och min pappa och farmor har haft hjärtattacker och stroke och sådant.Men jag känner inte av det nu direkt. Får kanske ringa och kolla med sjukrådgivningen eller något.
    en blodpropp gör jävligt ont, området är varmt och rött och svullet.
    men ån in för en koll utifall att!
  • Anonym

Tack, jo jag ska inga i alla fall tänkte jag. Rött och svullet är det men gör inte så ont nu faktiskt. Kanske är någon liten bara i så fall.

• Anonym

jag fick en blodpropp i smalbenet för ett antal år sedan. Det var jätterött, svullet och huden var väldigt hård. När jag stod upp gjorde det jätteont för det kändes som om allt blod åkte rakt ner i benet på mig så det enda jag kunde göra var att sitta så att benet låg högt. Hemskt var de!:/

• Anonym

Alltså det farliga är ju proppen lossnar i benet och "vandrar" till ex hjärtat eller hjärnan.

Jag har också haft en propp i benet och hade tur att jag fick ont av den så att det upptäcktes. Jag var kall om det benet för att blodet inte gick ner som det skulle. Sedan var det somtusen nålar stack i benet eller som att det somnat/myrkrig eller vad man ska kalla det.

men kolla absolut om det är en propp för det kan vara farligt.

• Anonym

Vandrar en propp vidare till lungorna (som är vanligare) så är risken stor att man inte har så långt kvar tyvärr.
    Men snälla... kolla upp det. Även om det inte behöver vara det.

• Anonym

Tack alla för eran hjälp, det uppskattas. Ska kolla upp det, låter ju läskigt. Just blodproppar trodde jag inte var så farligt, om de inte kommer på något allvarligt ställe förstås. Får hoppas att det inte är det.

Svar på tråden blodpropp