• Anonym (Yrselina)

Yrsel nån som är i början av sin graviditet eller nån som varit yr i början!? HJÄLP!!

Jag lider av GRYM yrsel och behöver höra att det är fler än jag som har det som är som jag i första trimestern och även från nån som gått längre och så varit yr men som blivit av med yrseln....när gick det över?? Jag är själv i V.6 och det är skitjobbigt...som om jag gungar fram båda liggandes o sittandes...Det är värre på morgnarna än på kvällarna men yrseln är i hållande...kan någon ge mig lite goda nyheter tack....Dåliga nyheter undanbedes....det är inte vad jag behöver nu. Tacksam för många många svar. :) :(

• Svar på tråden Yrsel nån som är i början av sin graviditet eller nån som varit yr i början!? HJÄLP!!
  • Anonym (jag med)

Jag hade samma problem.. har lågt blodtryck normalt sett och det blev värre under graviditeten, speciellt den andra. Kunde ex inte stanna upp vid rödljus när jag var ute och gick för då kunde jag svimma... bara att traska på. Gick eg inte direkt över men blev bättre sista trimestern, men värre igen efter förlossningen (läkaren varnade för det och uppmanade att dricka mkt vatten första tiden efter förlossningen)

men det som kan hjälpa är
    -att motionera och stärka musklerna i benen som då "trycker åt" kärlen bättre.
    -dricka mycket vatten
    -äta salt (ha rent salt med dig alltid för att snabbt få i dig när det behövs, samt ex saltlakrits)
    -inte stressa (det blir värre då)

• Anonym (Yrselina)

Jag har inget lågt blodtryck det ha rjag kollat så det måste vara hormonerna...jag antar att jag ska ta ditt råd om motion men jag vågar inte gå ut själv IFALL nåt skulle hända:(

• Fiffel

Hej Yrselina!

Jag känner igen mig. Jag hade typ baksmälla i 3 1/2 månad. Gick in i dörrkarmar, väggar och ibland så bara kom köksgolvet, pang mitt i plytet (svimmade i 2sek då och då)Var inga problem att köra bil, cýkla eller annat MEN så fort jag skulle gå för egen maskin började det gunga kraftigt. Och illamåendet kommer ju med gungandet.

Det enda som hjälpte var att ligga på VÄNSTER sida. Du kan inte ana vad man kan göra liggande på vänster sidan....man övar upp nya talanger hihi Jag är förundrad över att jag inte har liggsår på vänstra höften. Att sova var ibland det bästa bara för att slippa gunget!

Så plötsligt en dag var det bara borta PUFF! Enda gången jag blir yr nu, är när jag överansträngt mig och då är det ju av "rätt" anledning och går över så snart jag sovit lite.

Så bit ihop, det är ett billigt pris för att få belöningen om 34v.

- Håller tummarna! Du är välkommen till min gästbok om du vill få stöd längre fram. Klarade jag det klarar du det "syster"

• giraffas

Jag Hade oxå väldig yrsel och var konstant trött i min andra graviditet. Fick då konstaterat lågt blodvärde så jag fick börja med dubbel dos järntabletter då blev de bättre. Men magen pajade i stället av allt järn.

• Anonym (Yrselina)

TAck snälla för era svar...då vet jag att jag inte är sjuk på något sätt. Tack.....nu ska jag sova för jag håller på att somna sittandes:)

• Anonym (Yrselina)

Fler?

• Zirup

Jag hade samma problem i början av graviditeten, svimmade till höger och vänster. I mitt fall berodde det också på lågt blodtryck. Jag har lågt grundblodtryck som gått ner rejält när graviditeten blev ett faktum. Det var faktiskt mitt första graviditetstecken, att jag svimmade och var yr.

Blodtrycket har egentligen inte förändrats alls under månaderna som gått (är nu i vecka 33) men jag har förmodligen lärt mig hantera det på ett bättre sätt för nu är det sällan jag är yr och det var många veckor sedan jag svimmade.

Om du är i vecka 6 så har du förmodligen itne varit på inskrivning ännu? Hur vet du då vad du har för blodtryck? Har du träffat en läkare?

• Anonym (Yrselina)

Jag var på vårdcentralen och tog blodtryck och då visade det sig vara normalt, sen gick jag till Barnmorskan dagen efter och hon gjorde även hon att blodtryck som var normalt....det var något jag har som undertryck men det var inget som skulle påverka yrseln.

Svar på tråden Yrsel nån som är i början av sin graviditet eller nån som varit yr i början!? HJÄLP!!