Kaka från 50-60 -talet
Det är så att vi ska ha en fest med tema 50-60-tal. Vore kul om man kunde bjuda på någon kaka som var poppis då.
Någon som har förslag?
Det är så att vi ska ha en fest med tema 50-60-tal. Vore kul om man kunde bjuda på någon kaka som var poppis då.
Någon som har förslag?
Ambrosia kaka... jag gillar den inte men min farmor brukade alltid baka den =)
Ingredienser
150 g smör
2 dl socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
½ dl vatten
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
rivet skal av 1 apelsin
1 dl pressad apelsin
Glasyr och garnering:
1½ dl florsocker
1-1½ msk pressad apelsin
Fyllning:
1 sats vaniljkräm
Tillagning
Sätt på ugnen. Smörj och bröa formen. Gör kaksmeten men ersätt vattnet med pressad apelsin och smaksätt med rivet apelsinskal. Borsta apelsinen i varmt vatten, torka den och riv av det gulröda. Dela sedan apelsinen och pressa ur saften. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen ca 40 min. Låt kakan svalna något innan den stjälps ur formen.
Glasyren: Blanda florsocker och pressad apelsin. Rör till en jämn och slät glasyr. Bred den över den avsvalnade kakan. Strö över hackade apelsinskal.
Ambrosiatårta: Skär kakan i två bottnar innan den glaseras. Lägg ihop dem med vaniljkräm emellan. Glasera och garnera som ovan.
Radiokaka
Ingredienser: 10 portioner
2 ägg
3 dl florsocker
200 gr mörk blockchoklad
150 gr kokosfett
180 gr små barnkex eller fingerkex
1. Klä en avlång bakform med folie eller plastfilm.
2. Smält kokosfett och blockchoklad i en skål i mikron eller i en skål täckt med plasfilm som sätts över en kastrull med hett vatten.
3. Vispa ägg och florsocker vitt och pösigt, blanda i chokladsmeten.
4. Bred ett lager chokladsmet i botten på formen. Lägg ett lager kex ovanpå smeten. Varva sedan chokladsmet och kex tills det är slut. Sista lagret ska vara chokladsmet.
Ställ i kylskåp minst sex timmar, servera i 1,5 cm tjocka skivor.
Tack så jättemycket för svaren
Finns det fler tro