• Pyssilullan

Arbeta degen länge eller kort för luftiga kanelbullar?

Vill göra världens bästa bullar idag.
    Mina brukar bli mastiga och nöstintill lite hårda och klumpiga.
    Luftiga lätt tuggade bullar önskas.
    HUR göra?

Samt, ska man ha jäst för söt deg eller för matbröds deg?

• Svar på tråden Arbeta degen länge eller kort för luftiga kanelbullar?
  • Trikarn

jag brukar ha matbrödsjäst och sedan i 2 tesked bakpulver..fluffigt som attan!

• kobra

arbeta in mycke luft i bulldegen,,,,,,när det blivit små bubblor är det perfekt

• Chivasreal

Jag har sötjäst å låter dem stå å jäsa både före å innan de åker in i ugnen å de blir jätte bra men olika.

• Kärnhuset

Jag har hört att om man byter ut en del av degvätskan mot Kesella och dessutom tillsätter ett ägg i degen så blir bullarna mjukare och saftigare.
    Om man bearbetar degen mycket så frigörs mer gluten som gör degen segare och kan därmed husera mer luft. Det handlar alltså inte om att arbeta in mer luft i degen, det känns snarare tvärtom när man håller på och knådar, utan om att degen blir segare. Så ju mer man bearbetar degen efter första jäsningen desto bättre bullar.

• Måne och Sol

Vad sugen man blir på kanelbullar av den här tråden!!

• Nettisch

hejsan min syster brukar ha filmmjölk i så blir dom saftigare och arbeta med degen kram

• Trikarn

Jag kanske borde skriva att jag använder oakleys samt mjölkfritt margarin...

• Chivasreal

Bullarna är nog både klara å uppätna nu skulle jag tro haha

• Chivasreal

Absolut jag bakar mest vanliga bullar typ släta fast som kringlor för mina ungar har tröttnat på kanelbullar (de är bagare 2 av dem) men mina bullar gillar dom iaf

• Svimpe

Knåda länge och ordentligt och jäs ordentligt. ha inte i för mycket mjöl.

Svar på tråden Arbeta degen länge eller kort för luftiga kanelbullar?