• hallonsoda0

2 frågor ang. bebis som ömsar skinn + skriker efter amning

Våran lilla pojke är 12 dagar gammal idag och han är så himla torr i huden så att han tappar en massa. Det går liksom att dra bort stora hudflikar, under huden som faller bort är det ny fin hud. Detta är i stort sett över hela kroppen förutom ryggen och huvudet. Vad ska vi göra åt detta? Smörja med något speciellt? bada med olja? Låta bli att bada? Det ser ut att göra ont men han verkar inte besväras av det.

Sen undrar jag vad det kan bero på att han skriker efter att han ätit. Spänner hela kroppen och verkar ha ont i magen eller något. Vad gör man åt det? Han spydde sjukt mkt förut och då verkade han må bättre efteråt. Det kanske var en engångsgrej men det skulle vara skönt att veta vad man ska göra nästa gång det händer för han bli otröstlig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-06 13:19
    jag menade alltså vad vi ska göra om han verkar ha ont i magen? och inte vad vi ska göra om han kräks:P

• Svar på tråden 2 frågor ang. bebis som ömsar skinn + skriker efter amning
  • Casper och Novas mamma
    hallonsoda0 skrev 2008-07-06 12:57:18 följande:
    Våran lilla pojke är 12 dagar gammal idag och han är så himla torr i huden så att han tappar en massa. Det går liksom att dra bort stora hudflikar, under huden som faller bort är det ny fin hud. Detta är i stort sett över hela kroppen förutom ryggen och huvudet. Vad ska vi göra åt detta? Smörja med något speciellt? bada med olja? Låta bli att bada? Det ser ut att göra ont men han verkar inte besväras av det. Sen undrar jag vad det kan bero på att han skriker efter att han ätit. Spänner hela kroppen och verkar ha ont i magen eller något. Vad gör man åt det? Han spydde sjukt mkt förut och då verkade han må bättre efteråt. Det kanske var en engångsgrej men det skulle vara skönt att veta vad man ska göra nästa gång det händer för han bli otröstlig.
    min dotter är 15 dagar och hon är oxå torr i huden...men mest på händer och fötter!
    min bvc sa att man kunde smörja henne med lite barnolja...har gjort det men tycker inte det hjälper!
  • cloudberry79

Himla fint namn han hade Det är helt normalt att de tappar hud i början, de har ju legat i vatten i flera månader och luften utanför är torr, det övre hudlagret lossnar i början, det kommer snart att försvinna!! Om de kräks efter matning är det helt enkelt överskottet som kommer ut, alltså det som inte behövs. Jag läste en teori om att barn som spyr inte får kolik lika lätt, de kräks upp det som besvärar istället. Det kan ju vara en tröst

LFG WOTLK
  • Mar1lyn

bepanten eller inotyol är ju riktigt feta bra salvor som du kan testa med.

om bebisen har problem med magen kan du ju testa sempers magdroppar från apoteket.

Hoppas att det löser sig

Tortyr är underbart när bödeln själv ger lösenordet till befrielsen
  • tvåsmå

Det är naturligt med huden. Behöver inte smörja med ngt sade vår BVC-sköterska. Möjligtvis med bröstmjölk.

• hallonsoda0

hm..då får vi väl vänta tills all den övre huden ramlat av då:/ Ser så himla tråkigt ut bara.

Han kräks nästan aldrig efter att han ätit annars även fast vi försöker att rapa honom. Detta var bland de första gångerna. Fast han kanske inte riktigt behövt det förrän nu.

• Lily

Min tjej var så fnasig som nyfödd. Efter ett par veckor hade all flagnande hud trillat av, och sedan kom det inte tillbaka. Väldigt vanligt fick vi höra.

• Norrskenet

Ang magonten, tänkt lite på vad du själv äter, t.ex. om du ätit lök, starka kryddor el dyl. Vissa barn får ont i magen av vissa saker mamman äter. Själv fick jag sluta dricka mjölk när jag ammade båda min barn, då de fick så ont i magen o minifom inte heller hjälpte. Både jag o barnen blev bättre i magen när jag slutade dricka mjölk =)

• linhen

Mina överburna barn har varit himla torra någon månad sen har det gått över.

• Luskan

Min lille Walter var oxå väldigt torr och fnasig, bm rekommenderade att man smorde in hela kroppen med aco barnolja, lenande och återfuktande för bebbens torra hud... Det blir snart bättre!

• Trinis

Vår lilla Jonathan var väldigt torr när han kom ut, men jag gick 14 dagar äver tiden och dom sa på bb att det var därför han var så torr, det kom att gå över av sig själv när han fick amma och att han antagligen kom att suga mycket. Nu är han tre veckor och det har blivit mycket bättre, nu är han bara lite torr i ansiktet. De sa också att vi kunde smörja honom med lite babyolja.

Lycka till!

• Ollibollmora

Hejsan
    Min son är snart tre veckor gammal och hans hud har flagnat klart efter att ha sett ut som du beskriver. Bvc-sköterskan sa att det är normalt och att det inte behöver smörjas.

Min grabb beter sig även som din vid amning. Det har hänt kanske fyra gånger att han kräks massor för att efter det bli lugn igen. Jag har inte frågat om det på bvc än eftersom det bara händer ibland. Bara att hppas att det är som Cloudberry79 säger

Svar på tråden 2 frågor ang. bebis som ömsar skinn + skriker efter amning