• Maria2

HUr räknas tre perioder?

Är oense med min arbetsgivare hur de tre perioderna som man får ta ut FP räknas.

Jag är ledig i dag i veckan sedan årsskiftet, nu under semestern tar jag inte ut någon FP utan "jobbar" heltid.

Efter semestern ska jag fortsätta med mina tisdagar men första veckan vara ledig fredag istället. Ska sedan även ha ledigt en hel vecka för semester i november.

Arbetsgivaren säger att varje gång jag tar något nytt som avviker från ordinarie så räknas det som en period.

Jag säger att när jag inte alls tar FP som under semestern är en period.

Var kan jag läsa om detta??

Jag sa också att enligt FK så kan jag begära FP två månader innan och det kan arbetsgivaren inte neka mig att ta ut då men hon hävdar att det bara gäller när man ska föda barn....

Vem har rätt och vart kan jag läsa om detta????

• Svar på tråden HUr räknas tre perioder?
  • Sencha

Jag har uppfattat det som att varje förändring innebär en ny period.

Son född 2004; BF 11 juli
  • yemma

Gå in eller ring försäkringskassan, tror också att du kan prata med facket om det. Hoppas det ordnar sig...

Älskade lilla Maja
  • skorpiona

Alltså, du har rätt att varje år ta ut ett visst antal perioder MED fp! Trodde det var 2, men möjligt att det är 3 (desto bättre)!!

Hur perioderna tolkas är tydligen upp till arbetsgivaren! Vill han/hon vara riktig jävlig, så går det faktiskt att räkna varje enskild dag som "period" om det är uphåll mellan...!! (som i ditt fall med en dag i veckan) Så brukar dock ingen räkna, men arbetsgivaren har RÄTT att räkna så... Annars är väl det vanligaste att en sammanhängande period med kontinuerligt uttag föräldradagar är en period. Om du gör uppehåll under semestern, så blir det ny period därefter!

Är det SEMESTER du ska ha i nov? Eller ledigt med fp? Om det är semester, så borde det vettiga vara att räkna tiden fram till sommar-semestern som en period, tiden mellan sommar-semester och nov-semester som en period och tiden mellan nov-sem och årsskifte som en period... Och då är det ju 3 perioder! Eller har jag missuppfattat nåt?

• Carisma95

Som skopiona säger;
    Tyvärr är lagen lite luddig och ofta är det arb.givaren som kan tolka den lite som de vill. En del arb.givare anser t.o.m. att 3 måndagar är 3 perioder.
    Andra att varje anmälan till FK är 1 period (Om man t.ex. ansöker om flera olika veckor/dagar i en anmälan).
    Medans den tredje säger att varje förändring är 1 period.

Så tyvärr finns det nog inget lätt svar på din fråga...

A stumble may prevent a fall....
  • Maria2

Finns regeln att de inte kan neka en att ta dagar om man lämnar in2 månader innan???

• Carisma95
    Maria2 skrev 2008-07-07 10:32:25 följande:
    Finns regeln att de inte kan neka en att ta dagar om man lämnar in2 månader innan???
    Ja det stämmer.
    (Under förutsättning att de inte anser att ni tagit ut 3 perioder redan). Men annars måste de godkänna föräldraledighet om man ansöker minst 2 mån i förväg.
    A stumble may prevent a fall....
  • Maria2

Är arbetsgivaren riktit jävlig så kan man bara ta ut tre dagar på ett år om man inte tar dem sammanhängande....

• Lillatroll

Nu orkar jag inte sitta och googla på detta men jag har kollat upp detta en gång. Som en del skriver är det lite luddigt. Men jag har för mig att jag hittade en AD-dom eller liknande som visade att man kan ansökningar räknas som tre perioder. Men personalavdelningen på arbetsplatsen hävdade att tre dagar räknades som tre perioder. Nu vet jag tyvärr inte hur detta slutade men mitt råd är att ta kontakt med facket och noga kolla upp det här. För som sagt det är luddigt och många arbetsgivare vet inte riktigt vad som gäller.

Hon som ansökte om föräldraledighet och fick det nekat hade lämnat in en ansökan där hon hade skrivit vilka datum under ett halvår hon ville vara föräldraledig. Hon jobbade på ett oregelbundet schema och kunde alltså inte ta samma dag i varje vecka. Arbetsgivaren hävdade att varje dag i hennes ansökan skulle räknas som en perod men jag fick det till att ansökan i sig skulle räknas till en period.

Jag var tyvärr inte med till slutet i denna diskussionen så jag vet inte hur det slutade men kolla upp det.

• Anne69

Arbetsgivarens tolkning är det som initialt gäller, tyvärr. Så du behöver hitta ett sätt att hantera din abetsgivares inställning till föräldraledighet, snarare än att hålla på o bråka. På sikt kanske du ska hitta en annan arbetsgivare?

Bra att veta är att föräldraledighet inte självklart är att jämställa med föräldrapenningperioder. Att du har semester är just semester och inte föräldraledighet.

Vanligtvis anser en "strikt" arbetsgivare att varje ansökan om ledighet motsvaras av en period. Detta innebär att dina ändringar innebär nya perioder. Det du kan göra för att komma runt det hela är att begära semester den där fredagen, så bryter du inte din tidigare tisdagsledighet. Du kan också behålla din tisdagsledighet under semestern men ha semester fyra dagar per vecka så bryter du inte perioden. Därmed bör du ha två ledighetsperioder kvar detta år. Tänk också på att den ledighetsperiode som sträcker sig över ett årsskifte anses tillhöra det första kalenderåret (även bland de strikta arbetsgivarna). Lycka till!

• skorpiona

Ja, jag tänkte också på det där... Om du skulle ha din föräldraledighet kvar med 1dag/v även under semestern, så sparar du ju 4 semesterdagar på 4 v... Och kan därmed använda dessa till den vecka du vill vara ledig i november, men det kanske är lite sent att ända nu! Eller så kanske du arbetar på industri eller liknande som har helt stängt under semestern, så du är tvingad att ta enbart semester... Men annars en idé att tänka på till en annan gång!

• Maria2

När jag jobbar 80% och har ledigt en dag per vecka så är min semesterkvot 1,25, det går alltså iallafall åt 5 semesterdagar per vecka om jag tar 4 dagar och en föräldrapenningsdag (plus att jag får mindre i lön)

Jag jobbar på förskola innom kommunen...

I höstas när jag hade inskolning bytte jag dag till fredag för att jag tyckte att det var bättre för barnet jag inskolade att jag tog ledig dag i slutet av inskolningen än i början, det vill jag göra i höst också... för att verksamheten ska funka bättre. likadant vill jag vara med på planeringsdagar som kommer att vara under min ledighet. MEN kommer inte att vara det om det räknas som en period.... OM jag bjuder till vill jag att arbetsgivaren också gör det....

• Maria2

detta med tre perioder betyder ju att man bara kan vara ledig i tre dagar på ett år om man väljer att ta de oregelbundet.....

Svar på tråden HUr räknas tre perioder?