• tezz840

Halkidiki, Grekland

Någon som har varit där?
    Funderar på att åka dit nästa sommar med våran son som då kommer att vara 1,5 år.
    Är det något att rekommendera? Kommer antagligen inte åka mitt i högsäsongen utan lite innan.
    Hur tyckte ni det va? Eller har ni varit på något annat ställe i Grekland som var bra?

• Svar på tråden Halkidiki, Grekland
  • Agnes och Ville

Vi har varit där och vi tyckte om det jättemycket. Inte så mycket turister utan mer greker som är på semester. Vart på Halkidiki ska ni?

• tezz840
    Agnes och Ville skrev 2008-07-06 15:04:51 följande:
    Vi har varit där och vi tyckte om det jättemycket. Inte så mycket turister utan mer greker som är på semester. Vart på Halkidiki ska ni?
    Det e så jag vill ha det. =) Det är inte kul om det är ett jättestort turistställe, då kan man ju lika gärna vara vart som helst.
    Jag har kollat lite på Pefkochori, men jag har lite svårt med att se vart hotellen ligger.. det står inte i vilka delar av Halkidiki.. =/
    Vilka åkte ni med? Apollo?
    Är det dyrt där föressten?
  • Agnes och Ville

Vi var i Neos Marmaras och åkte med Destination Europa. Prisnivån var väl som i övriga Grekland, men lite billigare då de inte är så mycket utländska turister.

Vilken resebyrå har ni kollat?

• tezz840
    Agnes och Ville skrev 2008-07-06 20:12:52 följande:
    Vi var i Neos Marmaras och åkte med Destination Europa. Prisnivån var väl som i övriga Grekland, men lite billigare då de inte är så mycket utländska turister.Vilken resebyrå har ni kollat?
    ok, det e första gången vi ska till grekland så jag vet inte riktigt hur priserna är =/.
    Vi har kollat hos som "vanliga" resebyråerna, mest hos Apollo för dom har flest resmål. Kanske ska kolla upp destination europa också.. har aldrig hört talas om det innan. Är dom bra?
  • devega

jag var där för ett par år sedan med grekiska vänner. det är fint där och mest grekiska turister. vi var där under svensk sommar och det var väldigt torrt och varmt, men havet var underbart, fint och rent. vi flög dit utan boende så jag känner inte till hur resebyråernas boende är där.

• Miss geisha

Hej!
    Jag e gift med en fastlands grek o varit i Halkidik många gånger, helt klart en favorit Senast så var vi där nu juni med vår då 10mån kille och det gick hur bra som helst!

Kallithea är väl det stället som e långgrundast men då vi varit där så har vi behöt gå upp för 100 trasppsteg för att komma ifrån stranden och det ville vi inte göra nu med vagn och
    barn

I år va vi i Hanioti super strand och mycket(lagom för barnfamiljen) rörelse!
    Det e mycket seber och Ryssar som semestrar i just Halkidiki och så Grekerna på helgerna föstås!
    Serberna åker buss ner så det e mycket barnfamiljer o stora goa magar

Vi har alltid åkt med apollo!

Kan rekomendera det varmt

• tezz840

Va kul med folk som har blivit nöjda. =)
    När skulle ni rekommendera att åka? Så det inte blir för varmt för den lille?

• tezz840

Åh, glömde fråga... hur e det med shoppingen? Finns det mycket, eller är det olika beroende på vart man bor?
    Vill inte åka där det är så mycket festande, utan lugnt och skönt, med mycket shopping.. =)

• Agnes och Ville

Priserna är väl som i Sverige ungefär skulle jag tro.

Tror inte att Destination Europa finns längre, kunde inte hitta dom när jag sökte på google.

Shoppingen var ok där vi var. Fanns en del men inget överflöd. Det var dock en marknad en av dagarna som var jättebra!

tezz840 skrev 2008-07-07 09:05:56 följande:
    Agnes och Ville skrev 2008-07-06 20:12:52 följande:
    ok, det e första gången vi ska till grekland så jag vet inte riktigt hur priserna är =/.Vi har kollat hos som "vanliga" resebyråerna, mest hos Apollo för dom har flest resmål. Kanske ska kolla upp destination europa också.. har aldrig hört talas om det innan. Är dom bra?
  • Miss geisha

Shoppingen e sådär om man är ute efter annat än det vanliga turistskräpet fast det e väldigt lätt att hoppa på en buss till Tessaloniki som e Greklands andra största stad och där kan man shoppa i massor men kan bli superhett (värmen alltså )

Vi har varit där i maj-augusti och med små barn va juni bäst men säkert lika bra i skiftet augusti/september men alla månader e bra!

en 500ml Öl ca 2,80-3 euro

veg mat ca 4,5-8 euro

sovlaki  ca7-12 euro  på resturangerna......
    men håll utkik efter var grekerna själva äter, oftast så är det inte på den lilla tavernan utan på dom snabbmats ställen som finns som oftast e bättre!

• tezz840

Miss geisha skrev 2008-07-07 18:52:17 följande:

Shoppingen e sådär om man är ute efter annat än det vanliga turistskräpet fast det e väldigt lätt att hoppa på en buss till Tessaloniki som e Greklands andra största stad och där kan man shoppa i massor men kan bli superhett (värmen alltså )Vi har varit där i maj-augusti och med små barn va juni bäst men säkert lika bra i skiftet augusti/september men alla månader e bra!en 500ml Öl ca 2,80-3 euroveg mat ca 4,5-8 eurosovlaki  ca7-12 euro  på resturangerna......men håll utkik efter var grekerna själva äter, oftast så är det inte på den lilla tavernan utan på dom snabbmats ställen som finns som oftast e bättre!
    ok, tack för tipsen =)
Svar på tråden Halkidiki, Grekland