• thissan

Göra rent perkulator...?

Jag har en perkulator som jag ska ge bort, och då försöka göra helt ren (helst skinande också) från alla gamla kaffeavlagringar och sånt som sitter på svåråtkomliga ställen där man liksom inte kan skrubba.

Någon som vet nått gammal "husmorsknep" eller nått att ta till? Flört
    ("Vanliga" knep går också bra)

• Svar på tråden Göra rent perkulator...?
  • Tigerlilja

ladda som vanligt...jag brukar hälla ner 6 koppar vatten , släpp ner ½ diskmaskinstablett rakt ner i vattnet , sätt dit resten av delarna.
    Sen kör du igång den , vänta tills den är klar , töm ur kannan och kör den en gång till med bara vatten.

Jag garanterar att den blir som ny...är det mycket kafferester kvar kanske du måste köra den 1 gång till med diskmedel

Lycka till

• thissan
    Perfekt! Glad
    Tack ska du ha. Att jag inte tänkte på det själv, den är ju som gjord att agera som en liten mini-diskmaskin Flört
  • Tecken

AnnLee: Till vattenkokaren räcker det med citronsyra.

• Ann Lee
    Tecken skrev 2008-07-06 17:04:45 följande:
    AnnLee: Till vattenkokaren räcker det med citronsyra.
    Oki. Hur mycket ska man ta tro?
  • Trileia

Jag brukar köra svinto mot avlagringarna som citronsyran inte tar bort, kanske inte är så nyttigt dock, vad vet jag.
    Finns påsar man kan köpa att blanda ner i en halvliter vatten som ska göra rent i bryggaren, kanske funkar på perkulator också.

Jag hittade dem där kaffefiltren finns, samma märke som gör kaffefiltren (Melitta??) två påsar för 25 spänn eller nåt.

• Tecken
    Ann Lee skrev 2008-07-06 17:07:51 följande:
    Oki. Hur mycket ska man ta tro?
    Jag brukar ta en påse, det brukar bli lagom.
  • Tecken
    Trileia skrev 2008-07-06 17:17:37 följande:
    Jag brukar köra svinto mot avlagringarna som citronsyran inte tar bort, kanske inte är så nyttigt dock, vad vet jag.Finns påsar man kan köpa att blanda ner i en halvliter vatten som ska göra rent i bryggaren, kanske funkar på perkulator också.Jag hittade dem där kaffefiltren finns, samma märke som gör kaffefiltren (Melitta??) två påsar för 25 spänn eller nåt.
    Jag har också använt det där från Melitta. Innehållsförteckningen är kort: citronsyra
  • Trileia

Haha, stämmer säkert. Men vart köper man bara citronsyra då?

Tecken skrev 2008-07-06 17:24:57 följande:
    Jag har också använt det där från Melitta. Innehållsförteckningen är kort: citronsyra
  • mimmi 1

citronsyra finns där du köper kryddor...

När man ska få perkulatorn fin och blank på utsidan, så tar man någon droppe av den flytande-vad-den-nu-heter- som man rengör spishällen med... föresten alla rostfria ytor blir jätteblanka av det, som tex.kranar... gnid in med torr trasa, gnid med ny sida på trasan tills det ser blankt o fint ut!!

• Tecken

mimmi 1 skrev 2008-07-06 18:40:45 följande:

citronsyra finns där du köper kryddor...När man ska få perkulatorn fin och blank på utsidan, så tar man någon droppe av den flytande-vad-den-nu-heter- som man rengör spishällen med... föresten alla rostfria ytor blir jätteblanka av det, som tex.kranar... gnid in med torr trasa, gnid med ny sida på trasan tills det ser blankt o fint ut!!
    Mirakeltrasa funkar bra på utsidan av alla blanka apparater
Svar på tråden Göra rent perkulator...?