• sweden italy

Franska mammor, hjälp!!!

Hej pà er "Franska mammor"!
    Kan ni vara snälla och hjälpa mig? det är sà att jag bor i Frankrike sedan April, pratar ingen Franska och har precis fattat att jag är Gravid. Det är sà att jag vet inte hur det funkar här i Frankrike ... vem ska jag gà till för inskrivning? när träffar jag en barnmorska? fàr jag välja kejsarsnitt??? 1000 mer fràgor.. Snälla berätta hur det funkar här.. var in pà BB och fràgade, men inte en människa pratade nàgon annan spràk än Franska... jag och min man tillsammans pratar 6 spràk och ingen pratar franska, just nu. Tack.

• Svar på tråden Franska mammor, hjälp!!!
  • Perry the Platypus

Fråga siamusen!

(¯`°?.¸ ღ♥ Inte riktigt på humör. ♥ღ¸.?°¯)
  • siamusen

Jag har alltid gatt till en gynekolog ansluten till BB. BM träffar man inte förrän pa slutet pa graviditeten utan man följs av lâkare hela tiden.

Jag ringde rätt omgaende efter plus.

Snitt- vet inte om man far vâlja. Jag fick välja sist, men det kanske beror pa lâkaren.

• Laurentia

Du hittar svar på ett par av dina frågor i tråden "Les Françaises": www.familjeliv.se/Forum-3-45/m29574846.html

Rent allmänt så är den stora skillnaden mellan Sverige och Frankrike att man här behöver fixa allt själv. Det finns inget som motsvarar mvc, utan man är fri att välja sjukhus, gynekolog för läkarbesök, lab för provtagning, radiolog för ultraljud, barnmorska för föräldrakurs, ... Allt är ditt eget ansvar. Du kommer inte att bli kallad någonstans.

Som siamusen säger, så skall du ringa ett sjukhus för att skriva in dig för förlossning. Om du bor i Parisregionen skall du ringa omgående. I Parisregionen sker uppföljningen oftast inte på det sjukhus du skall föda på, utan de hänvisar till en gynekologmottagning. Ute i landet är det säkert annorlunda. Om du redan nu vet att du vill ha kejsarsnitt kan det vara bra att ställa den frågan redan vid inskrivningen.

Nästa steg är att alltså att hitta en gynekolog som följer dig under graviditeten. Om det är svårt att hitta någon som har plats, insistera på att du är gravid.

Du kommer att behöva göra en hel massa blodprov inför dina månatliga läkarbesök. I allmänhet är det upp till dig var du gör dem. Även ultraljuden (ett i varje trimester) är ditt ansvar och sker hos en radiolog, om inte gynekologen du väljer har utrustningen på plats.

Du skall göra en "déclaration de grossesse", alltså en anmälan om graviditet, till försäkringskassan och till la caf (de som betalar ut bidrag som rör barn och familj). Du kommer att få papper av din gynekolog som skall fyllas i och skickas in.

• sweden italy

Hej allihopa, tack sà hemskt mycket för era ord och eran hjälp, jag bor i Pontarlier, nära Besancon. och det var sà att jag skulle börja med IAC nu i juni, men blev istället gravid pà egen hand, vilket jag fortfarande inte fattat...
    Jag var in pà BB och de sa att jag kunnde gà direkt till lab och göra blod test, det gjorde jag, positiv. Sen har jag försökt att fà komma till Gyn, men jag màste gà via en vanlig läkare, det fattar jag inte varför, en allmän läkare har väl inget med graviditet och göra, eller?
    Hur som helst, efter att jag sa att jag har haft varit under läkar kontroll, fàr jag nu träffa en läkar student pà Gyn... vilket är orolig för mig, vad jag fattade är ocksà at det kommer att bli en massa prov tagning och allt, vilka i sà fall. Jag vet ocksà att jag màste skicka papper till försäkringen här, har privat, inte social. + att anmäla caf, snälla berätta hur allt gick till, jag är lite nervös...tack ännu en gàng.

• siamusen

sweden italy skrev 2008-07-07 13:58:43 följande:

Hej allihopa, tack sà hemskt mycket för era ord och eran hjälp, jag bor i Pontarlier, nära Besancon. och det var sà att jag skulle börja med IAC nu i juni, men blev istället gravid pà egen hand, vilket jag fortfarande inte fattat...Jag var in pà BB och de sa att jag kunnde gà direkt till lab och göra blod test, det gjorde jag, positiv. Sen har jag försökt att fà komma till Gyn, men jag màste gà via en vanlig läkare, det fattar jag inte varför, en allmän läkare har väl inget med graviditet och göra, eller?Hur som helst, efter att jag sa att jag har haft varit under läkar kontroll, fàr jag nu träffa en läkar student pà Gyn... vilket är orolig för mig, vad jag fattade är ocksà at det kommer att bli en massa prov tagning och allt, vilka i sà fall. Jag vet ocksà att jag màste skicka papper till försäkringen här, har privat, inte social. + att anmäla caf, snälla berätta hur allt gick till, jag är lite nervös...tack ännu en gàng.
    Ja i början tar man en massa olika blodprover. Efter det är det urinprov en gang i manaden innan besök hos gynekologen. Nagra andra blodprov tas under graviditeten ocksa.

Vet inte hur det är med försâkringen men papprena till Caf fick vi av lâkaren.
  • sweden italy

Tack tjejer, det är inte lätt, när man kan spràket, tro mig!! skriv gärna mer..
    Här i pontarlier verkar det lite premetivt bara, när jag tog blodprov, hade de inte änns sàdana rör som man klickar in, utan bara en nàl och höll röret bara mot andra ändan, jag sàg mitt eget blod som dropade in i röret... blev chockad när jag sàg det...helt otrolig, hon som gjorde det hade en liten droppe gele i handflattan för att desinfektera ... blev sà ställd, ska kolla in andra lab, vill gärna ha nàgon som bryr sig mer om hygien...

• Louga

även jag har fött barn i detta land och jag vet de där med spraksvarigheterna. kunde prata turistfranska men inte mycket mer när jag blev gravid.
    Hygien är inte den bäste när det gäller provtagningarna. Jag tror inte att du kommer att kunna hitta ngn annan lab som är nogrannare för sa gick det även till där jag tog mina prover.

Mitt tips till dig är att förbered dig innan du gar till barnmorskan pa fragor och försök att läsa mycket pa internet om gravitheter. Jag skaffade mig en bok ifran sverige, Innan Du Föder av Anna Wilsby. Den hjälpte mig mycket da det inte finns sa manga smärtbefriande medel under förlossningen här i frankrike. Bara lokalbedövning och ryggbedövningen. Den hjälpte mig även att första smärta bättre.
    Sedan försök och ga en blivande mammakurs vid sjukhuset eller centret som du skall föda hos.

• sweden italy

Hej!!
    Jag var idag pà inskrivning pà BB, fick alla papper och tid till ultraljud.. och lista pà en massa blodprover som jag màste ta...rutin grej här.. Han var en student läkare bara, gjorde första ultraljudet och han var mer nervös än jag, jag sàg en stor rund cirkel, och där i var det 2 fläckar, jag fràgade om de är 2, men han svarade inte... fràgade om han kunnde printa ut bilder, men han sa att han inte visste hur det funkade...sà lika besviken kom jag ut...

• sweden italy

Hallo Fransyskor, Gick igàr till en annan lab här i närheten, det är mycket bättre och fräschare, och blodtagningen var som normalt, som i Sverige, sà jag har hittat en ny ställe, som jag kan lita pà.
    Var pà inskrivning i Tisdags, och läkar studenten som jag träffade kunnde lite Engelska, sà dt var bra, men annars hade jag min "Tolk" med mig...hehee. Sà jag ska träffa en riktig gynekolog i mitten av Aug...sà väntan är làng..hehee. fick ocksà papper för att skicka till Försäkringen... är nàgt anat jag ska tänka pà??? Tack.

• Zelin

Jag har gått igenom proceduren i år Fast jag kunde en del franska innan även om den är låååångt ifrån perfekt.

Se till att spara ALLA papper, resultat, brev från myndigheter mm och om du har möjlighet kopiera dem! Helt plötsligt är det någon som vill se ett papper, eller ha en kopia, men inte göra en (!) eller något annat. Jag har allt i en vanlig mapp som jag har med för varje läkarbesök/provtagning. Caf har bla varit lite kinkiga med att jag ska skicka in en massa papper, bra då att bara kunna skicka in en kopia

Om du jobbar kommer du så småningom att behöva skicka in kopior på de tre senaste lönebeskeden, annars är det mannens som blir aktuella.

Försök lära dig lite "gravidfranska" vad olika saker heter och så, det underlättar eftersom den första personen man stöter på kanske bara kan franska.

Lycka till!

• sweden italy

Tack Zelin, jätte bra förslag du kom med. Ja, jag màste nog lära mig lite franska, men motivivationen är pà 0, eftersom vi kanske bara stannar här typ 2-3 àr bara.. varje land= nytt spràk, käns lite tungt, men jag màSte nog lära mig änndà...

Svar på tråden Franska mammor, hjälp!!!