• busfamiljen

Kattens ögon ser irriterade ut, och den nyser, hjälp

Hej

Vi har fått hem en kattunge idag och börjar nu undra om katten är sjuk. Den har lite irriterade ögon och nyser. Kan detta vara kattsnuva? Vad gör vi då? Kan inte en katt nysa och ha lite rinnande ögon och att det går över av sig själv eller är det jätte farligt?? Tyvärr har inte djursjukhuset öppet för rådgivning idag, söndag.

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Kattens ögon ser irriterade ut, och den nyser, hjälp
  • viseversa

ja det kan vara kattsnuva.tycker ni ska åka in med den i morgon.det kan vara farligt tom dödligt i vissa fall.

• Fru annmi

Mjauu så tråkigt
    Är lillkissen vaccinerad?
    Lite info iallefall...

Kattsnuva är den vanligaste virussjukdomen hos katt.
    Symtom: Katten får feber, den nyser och nos och ögon rinner.
    Behandling: Normalt klarar kattens immunförsvar av en influensa, men en gammal katt eller en katt med nedsatt immunförsvar kan påverka hur väl katten klarar av influensan. Vaccin finns mot kattsnuva...

Kattinfluensa:
    Symtomen är nysningar, hosta, rinnande nos och ögon och dålig aptit. Dödligheten är hög, och följdsjukdomen är lunginflammation. Det finns vaccinering även mot denna virussjukdom...

Samma symtom har Klamydia hos katt!

MjauuKrya-På-Sig till lill♥

• Fru annmi

Ring veterinären imorron,men.Skulle kissen bli sämre ring akut!

• busfamiljen

Ah nej!!!!!
    Kul att det börjar så här!!

Kan det verkigen inte vara något annat än något som influensa eller kattsnuva? Ingen vanlig förkylning?

Vad kostar detta att behandla tror ni och går det att behandla?

LEDSEN

• Fru annmi
    busfamiljen skrev 2008-07-06 20:45:30 följande:
    Ah nej!!!!!Kul att det börjar så här!!Kan det verkigen inte vara något annat än något som influensa eller kattsnuva? Ingen vanlig förkylning?Vad kostar detta att behandla tror ni och går det att behandla?LEDSEN
    Såklart det kan vara nå't annat,men svårt att säga då man inte ser kissen!
    Vet inte vad det kan kosta hos veterinären,ring & beskriv för dem imorron & fråga!

Är kisse vaccinerad?
  • skorpionen80

Klart det kan vara något helt ofarligt också, men åk in ändå. Ingen idé att chansa.

Har ni mycket damm hemma? Allt är ju nytt hos er och allt måste undersökas och luktas på, så då kommer det inte en del i näsan ;)

Förresten, är inte katten veterinärbesiktad?

• CTMT

Åk in till veterinären. Är kisen så liten så kan den bli sämre, måste få behandling.
    Skaffa en försäkring på katten sen också! Lycka till!

• busfamiljen

Hej

Har idag varit hos veterinären på djursjukhuset för vaccinering. I denna ingick en kontroll. Kattsnuva upptäcktes!!!!!!!!!
    Fick antibiotika och hon kunde lova till 99% att katten skulle bli helt frisk. En sak tyckte jag var märkligt.
    De som sålde ungen till oss sa att det var en hona. Veterinären kollade och sa nej men detta är en pojke. Hon kollade noga. När jag nu kollar hemma så ser det ut som en hona.

Jag har IOFS ingen aning om hur man ser det på en katt men där finns ingen snopp coh jag hittar inga testiklar. Jag tycker man ser en springa. Katten är 10 veckor. Vem tror ni mest på? Mig eller veterinären( Hon kan väl inte ha sett fel???

• Skusan
    busfamiljen skrev 2008-07-08 19:07:54 följande:
    HejHar idag varit hos veterinären på djursjukhuset för vaccinering. I denna ingick en kontroll. Kattsnuva upptäcktes!!!!!!!!!Fick antibiotika och hon kunde lova till 99% att katten skulle bli helt frisk. En sak tyckte jag var märkligt. De som sålde ungen till oss sa att det var en hona. Veterinären kollade och sa nej men detta är en pojke. Hon kollade noga. När jag nu kollar hemma så ser det ut som en hona.Jag har IOFS ingen aning om hur man ser det på en katt men där finns ingen snopp coh jag hittar inga testiklar. Jag tycker man ser en springa. Katten är 10 veckor. Vem tror ni mest på? Mig eller veterinären( Hon kan väl inte ha sett fel???
    På en hona sitter hålen tätare bak, på en kattpojke är det mer avständ emellan. testiklarna har inte kommit än, och snoppen syns ju inte med blotta ögat (den sitter inuti, ej som på en hund alltså). Nog tror jag vet såg rätt, de ser massor varje dag och borde veta .

Skönt att katten får behandling nu och kommer bli bra iaf, glöm ej att kastrera den runt 6 mån ålder sen bara .
  • busfamiljen

Hi, jag får nog säga att jag tror mer på veterinären än på min egen gissning, helt baserad på ovetskap. Honan som var en hane har i allafall blivit bättre!!! Är så glad. Han busar, har finare ögon och inget från nosen idag. Han nyser, men allt annat är borta.
    Trodde inte man kunde göra något åt kattsnuva så jag är såååå tacksam!
    Vi köpte en sjuk kattunge men det kommer bli en frisk och fin pojke som kommer bli jätte stor sa veterinären Mysigt med stora katter! Nu återstår bara de fortsatta vaccineringarna, avmaskning och kastrering!!

Svar på tråden Kattens ögon ser irriterade ut, och den nyser, hjälp