• Jalica

Slänt......vad göra???????

Har en liten slänt på framsidan mellan garaget och trappan upp mot vårt hus. Har tagit bort massa gamla barrväxter som va där men vet inte alls hur jag ska göra där nu....gillar sten bla.
    Någon som har förslag eller bilder?????

• Svar på tråden Slänt......vad göra???????
  • Oliwa

Puffar, har också en omöjlig slänt!

• mimmi 1

Vad är en omöjlig slänt? ;o) slänter är ju så roliga att göra fina!! sätt olika stenpartiväxter, marktäckare, som tex, nävor (finns många olika) backtimjan, strandtrift, etc.etc....
    Och alla underbara taklökar!!!! sätt stenar, och plattor lite här o där, det ser fint ut, och är praktiskt, när man ska rensa ogräs.... är slänten stor? gör olika områden liksom, så du inte pluttar ut växterna här o där, det är finare om man har större områden av varje sort... prydnadsgräs är fint att ha en tuva av mitt i allt, bakom en större sten.... allt beror på hur mycket jobb du vill lägga ner.... vill du inte alls jobba med slänten, så kan du ju sätta kryptallar, eller låga tuijor.. men vad du än gör, så måste det skötas om, för det växer ju inte jättefort med en gång....

• mimmi 1

ps... om inte slänten är alltför brant,(så det "rinner" ner ) så kan du lägga täckbark mellan växterna, ( eller dekorationsgrus-snyggt!!) så slipper du arbetet med ogräset!!

• Oliwa

Mimmi 1 -Du har en entusiasm jag saknar, tack för tipsen! Min slänt är 2.5*6 m och "fallhöjden" är väl strax under en meter. Den är väl avgränsad med betongsidor åt alla håll.

Det låter jättesnygg det du tipsar, men jag är så .. ..linjär av mig, ser bara framför mig en stor röra om jag skulle följa dina råd! Men kanske om man inte har så många arter.. Utan bara ett par stycken? Jag skulle ju helst vilja ha en frodig slänt, är inte mycket för sten och små taklökar, vi har en så väldigt stram trädgård i övrigt. Åååå vad svårt!

Jag har flera gånger tänkt tanken att bara sätta murgröna över hela alltet. Vad tror du om det?

Förlåt trådkap TS!

• mimmi 1

ja, kanske det... men om din tomt i övrigt är väldigt stram, kunde det ju liva upp lite med en roligare slänt?? nu menade jag inte i förra inlägget, att du skulle plantera alla växterna, det var bara några exempel på olika sorter....

tex. nävor, växer relativt fort, och bildar så småningom en tät matta av blad...blommar fint, och är väldigt tåliga... dom kan du ju blanda med murgrönan??

• Oliwa

Ja det hade kanske varit nåt. Typ bara murgröna med pölar av nåt annat. Nävor får jag exem bara av att höra om, vi har nämligen dessa äckliga blommor i gräsmattan, och jag vet inte hur många timmar jag ägnat åt att plocka upp dom! Så ska jag plantera in nävor i min trädgård behöver jag ett löfte om att dom håller sig på sin kant! Skämt åsido, antar att det handlar om en annan art än dom jag redan har. Har dom lång blommningstid? Nån speciell sort jag borde titta närmare på?

• RAF

Här hoppar jag gärna in.
    Har också en slänt från vår altan påå baksidan. Har plantarat i den platta delen men har noll koll på vad jag ska göra med resten. Bakom denna slänt har jag vilt växande gräs och träd.
    Mitt problem är att det är nästan bara lera som är där och det lutar rejält så även om jag häller på jord så rasar det ner.
    Mimmi !: Du verkar duktig och ha ideèr, vad tycker du?
    Kanske kan ta en bild i morgon på min slänt så du får se?

// Åsa

• mimmi 1

ja, gärna... leran är kanske ett problem, men å andra sidan håller den ju fukten... man kan ju gräva lite större planteringshål, och blanda i sand, då får man mer dränering åt växterna.. jag har nog ganska lerhaltig jord jag med, men försöker få dit sand emellanåt...

• Oliwa

Mimmi, nu har vi funderat massor fram å tillbaka på vår slänt!

Så här ser den ut i dag: www.mobilblogg.nu/arvidson. Vi tänkte fylla på med fler av den rosa spirea som redan finns och sen ha murgröna på resten. I ena hörnan blir det lite kryddor.

Tack för att du fick mig på banan!

Svar på tråden Slänt......vad göra???????