• ElsaEbbesMamma

Är det nån här som kan räkna ut omsättningshastighet??

Studerar företagsekonomi B, men, hittar inget som omsättningshastighet i boken.. Sökt på Google, men hittar inget där om hur man räknar ut det..

Skulle vara super tacksam! :D

• Svar på tråden Är det nån här som kan räkna ut omsättningshastighet??
  • EEJ

Det finns visst olika typer av omsättningshastighet säger ekonomen i mitt hus. Var det någon säkrskild du tänkte på?

• ElsaEbbesMamma

Eller, har räknat ut vad en man måste sälja korv för, för att inte gå med förlust.. Och sen ska jag räkna ut omsättningshastigheten för det..

• EEJ

Omsättningshastighet på varulager är ett vanligt nyckeltal som ofta används i ekonomiska rapporter. Omsättningshastigheten räknas fram genom att ta kostnad sålda varor och dividera det med genomsnittligt lagervärde för perioden.

Som en formel uttryckt blir det:

Ett varulagers omsättningshastighet K /(I + U ) /2

där K är kostnaden för sålda varor, I är IB varulager och U är UB varulager.

Den här artikeln är hämtad från sv.wikipedia.org/wiki/Oms%C3%A4ttningshastighet

• EEJ

Korven kostar 5 kr att köpa in.

Du har 10 korvar i snitt på lagret, dvs 10* 5 = 50 kr

PÅ en månad så omsätter du 100 korvar,dvs kostnad sålda varor 100 * 5 = 500 kr

500 / 50 = 10

Din omsättningshastighet på lagret är alltså 10.

Det handlar om hur många gånger du omsätter det genomsnittliga lagret på en period.

Phu, jag skriver sambon citerar. :D

• ElsaEbbesMamma

okej, så korv med brödet kostar 1,5kr att köpa in.
    Och det jag räknat ut tidigare, är att han måste sälja 3000st för att få plus minus noll.
    Och han säljer dem för 13kr/st.
    Så, 13*3000= 39 000kr.
    (men, vet inte hur många korvar i snitt man har på lagret..) hmm..

Tack för svaren!! :D

• ElsaEbbesMamma

så, om jag i snitt har 3000st korvar på lagret, för att det är det han måste sälja varje månad för att gå jämnt upp.. Är det då 3000st han har som omsättningshastighet? :D

• ElsaEbbesMamma

kan man bara räkna ut att man i snitt har 10 korvar på lagret.. Eller ska man räkna ut det man behöver ha för att gå jämnt upp?

• EEJ

Så har iaf jag (läs min sambo) uppfattat det.

Du måste veta lagerantal innan du kan räkna ut omsättningshastigheten på densamma. Omsättningshastigheten anger hur många gånger på ett år som kapitalet eller lagret genomsnittligt förnyas.

Om du har 10 korvar på lagret och sålt 10 korvar på ett år har din omsättningshastighet på lagret varit 1. OM du sålt 20 korvar har den varit 2.

P.s Jag fattar absolut inget och tar inget ansvar för ev skrivfel eller missuppfattningar från andra parten här bak. d.s :D

• EEJ

Phu jag blir alldeles svettig. har du prov snart lr?

• ElsaEbbesMamma

okej, men, då räknar jag det som att lagret är på 3000st i månaden, och då blir det 39000kr/3000st,

nää, det blir ju 1,5*3000=4500kr/3000*13=39000(fast omvänt då) =39000/4500=8,666667
    Har jag fattat det nu? dvs, korven kostar 1,5kr att köpa in. och om det behövs 3000st korvar att sälja för att gå runt, så blir han ju tvungen att köpa in 3000st. och det: 1,5*3000 är 4500kr.
    Sen, att sälja de korvarna är 13kr(tar han för en korv)*3000 = 39000kr.
    Så, 39000kr/4500kr är som sagt: 8,6667.. Är det 8,66667 som är omsättningshastigheten då?

• EEJ

Omsättningshastigheten har INGET med det du säljer korvarna för :o).
    Om du räknar med att att lagret i snitt är 3000. Och att du säljer 3000 korvar på en månad så är omsättningshastigheten 1.

Det handlar alltså om hur snabbt lagret förnyas. Hade du istället sålt 6000 korvar (samma lager på 3000) hade du ju omsatt lagret 2 ggr, alltså är omsättningshastigheten 2.

Kan du skriva av hela uppgiften?

/sambon

• ElsaEbbesMamma

2. Mats har fått ett erbjudande att köpa en korvkiosk. Följande uppgifter har Mats fått av den nuvarande ägaren Alla siffror är per månad:
    Hyra 15 000 kr
    El 2 500 kr
    Sophämtning 1 000 kr
    Telefon 1 000 kr
    Försäkring 2 000 kr
    Dessutom visar säljaren upp en prislista avseende de olika inköpen som behövs göras:
    Korv 1 kr/st
    Bröd 0,50 kr/st
    Försäljningspriset per korv med bröd är 13 kr/st. Mats har privata utgifter på 12 000 kr varje månad.
    A) Hur många korvar med bröd behöver Mats sälja i genomsnitt per månad för att inte gå med förlust.
    B) Mats funderar på att locka till sig kunderna från det konkurrerande varuhuset i närheten. Hur lågt anser du han kan gå i sitt pris för att locka nya kunder?
    3. Mats budgeterar med att köpa in korv några få gånger per år men med stora volymer per tillfälle. Ett problem är att han hört talas om att hög omsättningshastighet är bra, samt att stora inköp kan leda till stora lagerkostnader.
    A) Förklara kortfattat vad som menas med omsättninsghastighet.
    B) Visa med hjälp av dina siffror i uppgiften ovan hur stor din omsättningshastighet är.

• ElsaEbbesMamma

aha, nu klirrade det.. Omsättningshastigheten är alltså 12? eftersom han måste fylla på sitt lager med 3000korvar o 3000 bröd 12ggr?

Svar på tråden Är det nån här som kan räkna ut omsättningshastighet??