• Anonym (anonym)

Inåtvända bröstvårtor

Har haft inåtvända bröstvårtor i hela mitt liv. Är nu 31 år. Har vant mig vid hur de ser ut och min man tycker om dom så det är inte utseendemässigt som det är ett så stort problem längre. Men de gör så ont, kliar och är irriterade med jämna mellanrum. Hur bär man sig åt för att få ut de? Och hur går det om man ska amma? Vi har planerat att skaffa barn snart men jag är såå orolig för hur det ska bli med amning.
    Har hört om dyra operationer, men är det inte ett medicinskt problem som man kan söka vanlig vård för?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor
  • Anonym

Mina ploppade ut när jag fick barn och förbleb utploppade =)

• saltflingan

Tycker att du ska boka en läkartid för att få svar på dina frågor och hjälp mot de onda brösten. Om de är inåtväxta låter det som att det kan vara fråga om svamp eller eksem.

• Anonym

Nu vet jag inte hur pass inåtvända dina är, men mina var oxå det, har dock aldrig haft de problem som du beskriver. Min ploppade oxå ut under tiden jag var gravid, sen dess har dom stannat kvar på utsidan

• Anonym

hej jag har oxå inåt bröstvårtor dom kommer endast ut om jag fryser.. annars är dom alltid inne.. men jag vet inte vad man kan göra åt saken

• Anonym (kompis)

Är anonym för min kompis skull.. Hon har inåtvända bröstvårtor som inte ens kom ut i kyla el liknande. "Alla" sa att de skulle pluppa ut när hon började amma, men det gjorde de inte!!! De slet och drog som galningar på BB för att få ut dem, så att hon bara grinade för det gjorde så ont. Hon gav upp och började ge ersättning istället, för hennes lilla tjeja kunde absolut inte få tag och amningsnappar hölls inte heller kvar.

• Anonym

Jag har inåtvända och när jag fick min son så kom dom inte heller ut så jag kunde inte amma. Nu när jag fick veta att jag väntar barn igen så tog jag upp detta med min bm och hon sa att jag skulle dra försiktigt i dom hela graviditeten och även efter. Nu har dom börjat att "ploppa" ut av sig själva då och då, så jag är jätte nöjd med svaret och tipset hon gav mig, kanske jag kan få möjligheten att amma denna bebis.

• Anonym

Jag har inåtvända som ej har ploppat ut trots två graviditeter.
    Men det har gått utmärkt att amma ändå. Första gången använde jag amningsnapp och andra gången fick barnet tag om bröstet ändå.

• Anonym (C)

vill absolut inte skrämma uåå dig men de kan vara ett tec ken på bröstcancer, de e de ju troligtvis inte i ditt fall då du hft de så länge men värt att kolla upp....

• Anonym

vaaa bröstcancer.. jag har på båda mina bröst våprtaor o har haft så hela livet kan det va cancer då??

• Anonym

Om bröstvårtorna plötsligt blir indragna, då kan det vara ett tecken på bröstcancer. Skräm inte folk i onödan!!!

• Anonym (C)
    Anonym skrev 2008-07-07 12:29:42 följande:
    Om bröstvårtorna plötsligt blir indragna, då kan det vara ett tecken på bröstcancer. Skräm inte folk i onödan!!!
    Men herregud jag skrev ju att de kan vara så och att de troligtvis inte va så eftersom hon hade haft de länge!!!!
    Men du tycker inte de kan vara värt att kolla upp eller?????
    Hade jag inte haft en aning om de så hade jag ju velat veta så jan kan kolla upp det!!!!!!
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2008-07-07 21:11:04 följande:
    Men herregud jag skrev ju att de kan vara så och att de troligtvis inte va så eftersom hon hade haft de länge!!!! Men du tycker inte de kan vara värt att kolla upp eller?????Hade jag inte haft en aning om de så hade jag ju velat veta så jan kan kolla upp det!!!!!!
    Nej eftersom hon har haft det i hela sitt liv.
  • Anonym (C)

Jaja du har väl rätt då.....
    Men ts, min mormor fick de efter sitt tredjebarn och 10 år senare hade hon bröstcanser....de e ju säkert inte så men jag kan ju tycka att de e värt att kolla upp iaf!!!

Svar på tråden Inåtvända bröstvårtor