vilken form på rabatt?
tänkte föra en stor rabatt i min trädgård,vet bara inte vilken form jag ska ha på den,vill inte ha rund!
nån som har bilder o visa kanske?
Några förslag på vad man kan plantera oxå,,!
tänkte föra en stor rabatt i min trädgård,vet bara inte vilken form jag ska ha på den,vill inte ha rund!
nån som har bilder o visa kanske?
Några förslag på vad man kan plantera oxå,,!
En rektangulär rabatt är fint tycker jag. Tycker även om lavendel och olika sorters "gräs" som är modernt nu. Finns även en växt som har lite ljusgröna blad med en höjd på ca 50cm som är jättefin och väldigt vanlig, vet tyvärr inte vad den heter bara
var på tomten tänker du göra din rabatt?? mitt ute på gräsmattan? eller invid huset? i hörnet på tomten?
Gör man en stor plantering i ett hörn tex, så är det så fint att göra den lite trekantig, med största sträckan längst efter tomtgränserna, och sen lite rundad in mot mitten... förstår du hur jag menar?? lägg några plattor som en gång in i planteringen, ställ en stol eller bänk , plantera runt om, med högre buskar eller träd bakom, och lägre framför.. gör en liten fördjupning på något ställe i framkant, ett fågelbad alltså... med stenar i och runt... eller en liten damm på ena sidan, med prydnadsgräs runt, eller på ena sidan?? ett tips är att rita dej fram med papper o penna....då får du säkert ideér allteftersom....
nu är jag här igen.... jag blir såå inspirerad... När man planerar en större rabatt, så märker man rätt snabbt, att det blir dyrt att fylla upp den med perenna växter, träd o buskar...( om man nu inte har redan på nåt annat ställe förståss!!)
Därav tipset med liten damm, då tar man ju bort lite av ytan, samtidigt som det blir sååå fint... man behöver inte göra den så märkvärdig, som en del gör med reningsverk och allt, gräv bara ut en form som man tycker ser bra ut, lägg markduk i botten, och sen i med grus o sten... gör man den grund, så är det inte så mycket jobb med att hålla den ren.... sen kan man ju ta bort den när övriga växter breder ut sej....eller när man vill förnya sej!!