Jag talade med en läkare om det där då jag också undrade i samband med att jag skrev en bok om tvillingar. Hon berättade att "wanishing twin syndrome" är att betrakta som ett vanligt missfall. Dvs det är lika vanligt, eller ovanligt, som att få missfall före vecka 12 för enlinggravida. Det finns INGET man kan göra för att minimera risken eller undvika ett missfall så här tidigt utan man gör klokast i att låta tiden ha sin gång bara. Vad som händer är att fostret dör, tillbakabildas och ofta absorberar kroppen fostret, det kan ske med eller utan blödning (utan blödning då slemhinnan fortfarande finns kvar i livmodern för att ta hand om den andra beisen).
Efter v.12 (som ju är lite magisk även för enliggravida) finns fortfarande risken att förlora ett barn i magen, men den är betydligt mindre. Risken för missfall så här tidigt i graviditeten är inte större för tvillinggravida per barn sett. Sedan blir riskerna för tvillinggravida lite större längre fram i graviditeten - men det är en annan historia.
Hoppas att jag inte rört till det och inte skrämt dig.
Mina barn visade sig på UL i v.8 och är idag nästan 20 månader gamla, och då fick jag ändå göra UL så tidigt pga en rejäl blödning. Jag håller tummarna för dig.