• Lillys mamma

Vanligt att förlora en tvilling i magen???

Hej!
    Jag väntar tvillingar och är snart i vecka 10.
    I vecka 7 gjorde vi ett Ultraljud och det var då vi fick det roliga beskedet om 2!
    De sa att det finns risk att nästa gång vi gör ultraljud (v13) så finns bara ett foster kvar.

Nu går jag å oroar mig för det...

Någon som har erfarenhet av tidigt ultraljud vid tvillingar?
    Hur gick det sen???

• Svar på tråden Vanligt att förlora en tvilling i magen???
  • snarf

Fick se mina två underverk i vecka 7+2 och sen såg vi dom sprattla omkring i vecka 12+. Så länge du inte har fått någon blödning så tror jag att du kan vara lugn. Håller mina tummar för att bebisarna mår bra även vid nästa ul

• Lisafisan

Jag talade med en läkare om det där då jag också undrade i samband med att jag skrev en bok om tvillingar. Hon berättade att "wanishing twin syndrome" är att betrakta som ett vanligt missfall. Dvs det är lika vanligt, eller ovanligt, som att få missfall före vecka 12 för enlinggravida. Det finns INGET man kan göra för att minimera risken eller undvika ett missfall så här tidigt utan man gör klokast i att låta tiden ha sin gång bara. Vad som händer är att fostret dör, tillbakabildas och ofta absorberar kroppen fostret, det kan ske med eller utan blödning (utan blödning då slemhinnan fortfarande finns kvar i livmodern för att ta hand om den andra beisen).

Efter v.12 (som ju är lite magisk även för enliggravida) finns fortfarande risken att förlora ett barn i magen, men den är betydligt mindre. Risken för missfall så här tidigt i graviditeten är inte större för tvillinggravida per barn sett. Sedan blir riskerna för tvillinggravida lite större längre fram i graviditeten - men det är en annan historia.

Hoppas att jag inte rört till det och inte skrämt dig.

Mina barn visade sig på UL i v.8 och är idag nästan 20 månader gamla, och då fick jag ändå göra UL så tidigt pga en rejäl blödning. Jag håller tummarna för dig.

• imre

Hej,

Hoppas att det går vägen för dig och att du blir tvillingmamma nästa år. Vi var på VUL i vecka 7+2 och såg då att där var två små hjärtan som tickade. På nästa VUL, i vecka 10+2, fanns dock bara den ena kvar... Den andra syntes då bara som en kapsejsad hinnsäck. Sorgligt, men sedan tänkte jag bara på att det viktigaste ju ändå är att det finns en som lever och verkar må bra. Jag har inte haft någon blödning. Lycka till!

• Nånting

Lillys mamma, hej här är en till som går med den här oron. Vi ska på nästa ultraljud om två veckor då jag är i v 11. Men jag antar att det enda man kan göra är att hoppas, och försöka få tiden att gå.

har några i magen
  • Johanna75

Hej,

är gravid med tvillingar i v.14. Var på UL i vecka 8 där vi fick de glada nyheterna men ska inte på nytt UL förräns vecka 19.

• Johanna75

Fick inte med all text =( - jag skulle bara vilja veta hur mng UL ni andra får/fått hittills? Man vill ju gärna veta hur de små liven mår...

Mvh Johanna

• snarf

Jag är i vecka 36+0 idag har har gjort massor av vul och ul pga sammandragningar och cervix koller. Men här i falun har dom som rutin att göra ul i vecka 12, 19, 28, 32, 34, 36 och 38.

• Lillys mamma

Tack för alla svar. Så skönt att höra andra som är eller har varit i samma sits.
    Har inte haft någon blödning eller mått annorlunda så jag hoppas båda fostren finns kvar.

Vet inte vad det är för rutiner på ultraljud i min stad, men ska ju dit igen v.13 då de ska se om det är 1-äggs eller 2-äggs. Sen förstod jag på min barnmorska att det kommer bli MÅNGA UL under graviditeten för att se tillväxt.

Jag skulle vilja kolla till dom varje dag...

• Pojkmamma

Det är inte helt ovanligt att moderkakan är dubbel efter förlossningen av ett barn. Troligen har det då varit tvillingar tidigt i graviditeten. Man behöver inte få en blödning för att en av tvillingarna inte utvecklats.

• Hemliga 72an

Mina pojkar låg i samma hinnsäck men lillebror sparkade ut den andre. Så det blev bara en. har en bild där man ser att den andra är där men den var på väg bort redan då. Fick göra många undersökningar ändå för att se så att lillebror växte som han skulle.

Svar på tråden Vanligt att förlora en tvilling i magen???