• Sara 81

Vad göra med getost (chevre)?

Hejsan,

Jag älskar getost (chevre) men har dock endast ätit det rakt upp och ner dvs. aldrig tillagat.

Har hört att man kan gratinera i ugnen på bröd eller rödbeta, finns säkert även massa andra smaskiga tips hos er därute.

Skriv gärna ner vad ni brukar göra och hur man gör det.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad göra med getost (chevre)?
  • Jenny26

Man kan lägga en bit ost i folijè (stavning?) och in med det i ugnen tills den blir varm, sen tar man över lite honung och rostade valnötter, jättegott

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Abrakadabra

Jag brukar göra som du nämner, lägga skivade rödbetor på bröd, lägga på chevre-skivor, ringla över honung och sedan gratinera i ugnen. Gott

• Jenny26

Glömde skriva att det kan vara gott att ha i sallader oxå.

♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Kenzie

Jag brukar ha det i sallad, gärna tillsammans med ruccola och breasola. Andra tips är: Marinerad i olivolja, chili, citroncest, vitlök. På pizza. Mosad med creme fraiche som kall sås till kött. Fyllning i fläskfile/oxfilé. På lasagne. På toast och in i ugnen, när osten börjar smälta tar du ut den och lägger på valnötter och lite honung blandat med citronsaft.

• tinna

JAg brukar lägga chèvre och persilja mellan två tortillas. Oljar tortillasen på utsidan och kör på grillen, en knapp minut/sida. Supergott till allt sorts grillat!

• Spicy woman
    Jenny26 skrev 2008-07-07 09:41:53 följande:
    Man kan lägga en bit ost i folijè (stavning?) och in med det i ugnen tills den blir varm, sen tar man över lite honung och rostade valnötter, jättegott
    Så kan man också göra fast på mackor som man har i ugnen.
  • Betty Boop

Det här är riktigt smarrigt:

Lägg ett tortillabröd i stekpanna utan smör. Fördela salami och ruccollasallad över. Smula över chevre-ost och ringla över flytande honung. Lägg ett till tortillabröd ovanpå och tryck till lite. Värm på medelvärme och vänd efter en stund. När osten har smält är det klart. Skär "tårtbitar" och njut!

• Sara 81

Åhhh vilka smarriga recept! Vet bara inte vilket jag ska börja med...

• Sara 81

Tjing - ska man förkoka rödbetorna först? Hur länge ska de vara inne?

• Abrakadabra

Jag brukar använda rödbetor på burk. Och tiden ... jag brukar ha dem inne tills de får lite färg och ser klara ut. Ugnen brukar stå på någonstans runt 200 grader tror jag.
    Fint med exakta instruktioner, va

• häxvrål

Men rödbetor på burk...alltså inlagda?? Det kan väl inte vara gott. Det ska ju vara färska.

Jag brukar ta en skiva smörat rostbröd, lägga på en skiva äpple och sedan en skiva getost. Ringla på honung. In i ugnen.

Man kan servera det både som förrätt och dessert. Ska man ha det som förrätt kan man strö på någon färsk ört timjan el rosmarin) och servera med ruccolasallad.

• gormisen

Jag kokar rödbetorna (oskalade) i lätt saltat vatten, ca 25 min. Sen drar du av skalet, gnuggar, Det släpper lätt när de är färdigkokta. Sen lägger jag osten, pinjanötter samt honung på och in i ugnen på 200 grader, ca 8 min.
    Så gör jag

• chicopico

jag brukar göra rotfrukter i ugnen (potatis,morötter,rödbetor mm)
    och sen smular jag massa getost över blir såååå gott!

mitt andra recept är att mosa getost och blanda med creme fraiche salt o peppar, lägga lite laxfileér i en ugnsform och hälla över blandningen in i ugnen 200grader i ca 15minuter....

tredje: ta en bit getost och linda in den med bacon sen steker du det!! himelskt gott!!

• stjärnljus

När jag gör rödbetor i ugn förkokar jag ca 20 min, tar bort skalet, delar de i klyftor, lägger i ugnsform, lägger osten över, gratinerar i ugn 200 grader, 7-10 min. Ibland har jag lite timjan och rosmarin på, eller  flytande honung, eller valnötter, pinjenötter...ja, det man känner för och det som passar. Jättegott att servera till stekt kött! Speciellt lamm.

• stjärnljus

Man kan göra sås på chevre också. Blanda med matlagningsgrädde, eller creme fraishe och dina favoritkryddor, kanske ev pressad vitlök. Koka upp i kastrull. Gott till stekt eller grillat kött.

• de blir en flicka

ooooo vilke tråd visst är de bara goda saker man kan göra med denna ost =)

vi brökar göra tilltugg:
    tunnbröd
    bred på chevre som du har blandat ihopa med flytande honung
    sen lägger du på lite ruccola o hackad rödlök
    rulla ihop o skär i små bitar
    supergott till drinken!

Chella vårt under!
Svar på tråden Vad göra med getost (chevre)?