• Ann Lee

Vad göra med 2 liter jordgubbar?

Hej!

Har två liter jordgubbar hemma, som måste gå åt, annars får jag nog ta och frysa in de.
    Vad kan jag göra med de förutom att äta naturella, tillsammans med glass, grädde eller tårta. De kommer inte att gå åt på det sättet....

Tacksam för era tips!

• Svar på tråden Vad göra med 2 liter jordgubbar?
  • Smultron ett

frysa och ha på en jordgubbstårta i september.
    hade jag gjort..

• Champagne

Frys in, gör smoothie på dem i höst

Gör jordgubbssaft eller marmelad. Med syltsocker är det löjligt enkelt att göra egen marmelad!

Moderator - Your personal entertainer
  • Lolalee

i våran familj så brukar vi dela på jordgubbarna, strö lite socker över dom och sedan äta jordgubbar med mjölk alltid ett bra mellanmål..

• FruSundahl

Skicka dom till mig

Gör kräm eller sylt på dom?

Jag hade nog fryst in dom för jag har så dålig fantasi.

70% av alla rökare som dör tjatas till döds....
  • Night Angel

jordgubbspaj är ju såå gott...sen kan man ju göra jordgubbstårta.jordgubbskompott.jordgubbskräm.jordgubbssaft.jordgubbsmilkshake. eller frys in och ta fram när det behövs till tex att ha  i fil,med musli eller kanske cornflakes..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • LaTjej

köp lite kaffegrädde och häll över :p ääääääääääät

• LaTjej

oops. läste inte alllt :p sorry :)

• Tussen06

Har du tillgång till rabarber kan du göra jordgubbs och rabarberpaj. eller festa till det efter middagen idag med att doppa jordgubbarna i smält choklad. Frysa in och spara annars.

• Ann Lee

Oj, vad många svar! Tack!

Ska nog ta och göra lite kräm på de och resten fryser jag in. Syltsocker har jag dessvärre inte hemma och vill inte bege mig ut i ösregnet!

• Ann Lee

Tipsar i min egen tråd...

Jag gjorde av med en liter jordgubbar på jordgubbsbakelser! De blev lyckade! Här kommer receptet ifall någon annan blir sugen på att baka.

Jordgubbsbakelser (12 st)

150 g smör eller margarin
    1 1/2 dl Mannagryn
    2 1/4 dl Kärnvetemjöl
    1 1/2 tsk bakpulver
    3/4 dl socker
    1 ägg

Fyllning:
    1 pkt djupfrysta jordgubbar, ev lite socker , jag använde 1 liter färska jordgubbar som jag deladei bitar

Garnering:
    florsocker

Arbeta samman ingredienserna till degen i en skål eller direkt på bakbordet. Låt degen vila kallt en stund. Dela degen i 18 delar och tryck ut 12 med mjölad tumme engångsformar av aluminium. Fördela jordgubbarna i formarna. Strö ev över lite socker. Dela resterande 6 bitar mitt itu och tryck ut dem till lock och lägg över jordgubbarna. Grädda kakorna i 175°C ca 25 min. Låt kakorna svalna och sikta lite florsocker över.

• Mollymajs

Den här tårtan går det iallfall åt 1 liter till men ta gärna mer. Vi testade den till dotterns 2 års kalas igår och den va helt underbar

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=625063

• JennySwe

Marinera dom och ha till glass, kladdkaka, cheesecake eller ngt annat gott..

1 liter jordgubbar
    Skal och saft från 1 lime
    1 dl socker
    1 dl vatten

# häll lime saft och skal över jordgubbarna
    # gör sockerlag - koka upp vatten så att sockret löser sig - kyl ner
    # häll sockerlagen över jordgubbarna och marinera i minst två timmar i kylen

Svar på tråden Vad göra med 2 liter jordgubbar?